آشنایی با مجموعه تاریخی باغ عباس آباد در بهشهر

مجموعه تاریخی باغ عباس آباد از دوران صفوی

0
اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

 

باغ تاریخی عباس‌آباد از جمله آثار باستانی و طبیعی استان مازندران است. این باغ که  که در دامنه رشته ‌کوه‌های البرز و در فاصله ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر واقع شده است. از جمله مواردی که باعث مشهور تر شدن این باغ شده، این است که مهمترین وبزرگ ترین باغ ایرانی است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 باغ عباس آباد به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ ساخته شد. عباس آباد از جمله بزرگترین باغ های غیر کویری می باشد که وسعت آن بالغ بر  ۵۰۰ هکتار است. در این مجموعه تاریخی علاوه بر باغ موارد دیگری نظیر:  برج،‌ دریاچه، حمام و غیره وجود دارد. بدون شک این مجموعه زیباترین و دوست داشتنی ترین جاذبه گردشگری در استان مازندان می باشد. برای بازدید از این مجموعه زیبا می توانید در شهرهای نوشهر و چمستان اقامت داشته باشید و برای اجاره ویلا در نوشهر و یا چمستان اقدام نمایید تا با یک روز استراحت بتوانید به راحتی از مجموعه بازدید نمایید.

 

باغ عباس آباد

دریاچه عباس آباد

دریاچه عباس‌آباد دارای وسعت ۱۰ هکتاری می باشد. در زمان آبگیری ارتفاع آب به ۱۸ متر می‌رسد. چیزی که در این محیط بسیار به چشم می آید این است که  در میان و مرکز دریاچه عباس ‌آباد بهشهر یک بنای آجری به شکل چهار طاقی است که قسمت بالایی آن بنایی با مصالح چوب و سقفی سفالی است. این چهار طاقی مذکور در زمانی که سد آبگیری می شود به زیر آب می‌رود و تنها قسمت بالایی آن مانند یک جزیره بیرون از آب می ماند .

 در این عمارت هیچ  پله آجری وجود ندارد و حتی در اطراف آن نیز پله ای دیده نمی شود. آب این دریاچه از آب‌های زمستانی تامین می‌شود که با استفاده از کانال ‌های جمع ‌آوری به دریاچه ریخته و در تابستان جهت آبیاری شالیزارهای برنج و تامین آب روستاهای اطراف مورد استفاده قرار می گیرد.

عمارت زیبایی که در میانه دریاچه ساخته شده به احتمال بسیار زیاد برای مقاوم سازی سد بنا شده است. عمارت داخل دریاچه همچنین کاربرد تفریحی نیز داشته که در گذشته با استفاده از یک پل چوبی به بنا دسترسی پیدا می کردند. علاوه بر کاربرد تفریحی دارای کاربری علمی و فنی در سد سازی بوده ‌است زیرا این عمارت می تواند از فشار آب جلوگیری نماید و مانع از آسیب رسیدن به سد شود. از این رو موقعیت بسیار زیبا و طبیعت زیبای اطراف آن نیز باعث شده تا سالانه گردشگران بسیاری از این منطقه بازدید نمایند.

 

باغ

باغ تاریخی عباس‌آباد که در قسمت بالای تپه‌ به صورت طبیعی احداث شده است. نحوه ایجاد این باغ در دوران صفوری به این صورت بوده که مهندسان با بریدن تپه و ایجاد پله و صفه، باغی مطبق و پلکانی را ایجاد کردند که در بالاترین نقطه آن یک عمارت بنا شده است.

نکته جالبی که در این باغ وجود دارد این است که همه چیز در باغ به صورت قرینه است که باعث زیبایی دو چندان آن شده است. احداث باغ به روش پلکانی و مطبق و همچنین با به ‌کارگیری سطوح شیب ‌دار و لوله‌های سفالی، علاوه بر زیبایی، موسیقی آب را در باغ ایجاد کرده‌اند که می تواند مانند یک مکان رویایی و بهشتی باشد. تاج محل و کاخ الحمرا از این باغ برگرفته شده اند و به آن صورت طراحی شده اند.

باغ عباس آباد

سد عباس آباد

 سد دریاچه عباس آباد دارای گنجایش ۶۰۰ هزار مترمکعب از نوع مخزنی می باشد. این سد هم در گروه آثار تاریخی و فرهنگی ایران قرار گرفته‌ است که بنای آن به دوره صفویه باز می گردد. مصالح استفاده شده در این سازه، سنگ، آجر و ملاط ساروج است. سد دارای سه دریچه خروجی است و در پشت آن پشت ‌بندی قرار گرفته که دارای دو گونه کاربری است که به‌عنوان پشت‌ بند سد و همچنین به عنوان مرکز تخلیه و چاه تخلیه آب محسوب می‌شود.

عمده ترین منبع تامین‌ کننده آب مخزن سد، آب سرچشمه است. از جمله شاهکارهای معماری در دوران صفوی همین سد و دریاچه عباس آباد می باشد. زمانی که مهندسان این سد را ساختند به گونه ای آن را طراحی کردند که هر زمان سد بیش از حد پر میشد و حداکثر آبگیری انجام میشد به طوری که احساس میشد به دیوار سد فشار بیش از اندازه ای وارد می شود این نقشه اجرا میشد که آب از دریچه سد تخلیه نمیشد زیرا باعث آسیب رسیدن به دریچه و حتی تخریب سد میشد اما به جای آن یک تونل زیرزمینی ساخته شد که این تونل به  مرکز چهارطاقی عمارت متصل بود. زمانی که به دیواره سد فشار می آورد آب از طریق این کانال به مرکز چهار طاقی هدایت میشد و در قسمت بالای آن فواره و حوض وجود داشت که آب از آن قسمت خارج میشد.

کاخ عباس آباد

در فاصله ۲ کیلومتری شمال باغ عباس آباد و در قسمت دشت بهشهر و خلیج میانکاله، یک کاخ وجود دارد که با سفال‌های پوشش بام لعابدار با لعاب‌های آبی، آبی فیروزه‌ای، سبز و قهوه‌ای پوشیده شده بود. البته از این کاخ چندان بقایایی به جا نمانده است که حدس زده می شود مکان احتمالی کاخ پادشاهان صفوی در عباس آباد باشد.

 

حمام عباس آباد

 در ضلع غربی باغ عباس آباد، بنای حمام تاریخی با زیر بنایی به وسعت ۱۶۰ متر مربع قرار دارد. پوشش سقف بنای حمام گنبدی شکل و مصالح عمده سازه آن آجر بوده و همچنین از تزیینات کاشی و ملاط ساروج در آن استفاده شده است. هر حوض در فضای سربینه حمام تاریخی عباس‌آباد بهشهر دارای دو سیستم آبرسانی آب سرد و آب گرم بوده که از اهمیت های تاریخی این مکان است.

 

باغ عباس آباد

گرمخانه عباس آباد

در واقع فضای گرمخانه برای استحمام و شستشو بوده و در قسمت جنوب شرقی احداث شده است. این فضا دارای حوض های متعددی بوده است و با کاشی های لعابی به رنگ‌های مختلف تزیین شده بود.

گلباغ

محوطه گلباغ یا ایستگاه توزیع آب به فاصله ۶۰۰ متری از باغ واقع شده است. این قسمت در واقع برای این بوده که آب چشمه به این منطقه هدایت شود و برای پروسه تصفیه آب آماده شود همچنین بقایای لوله های سفالی نیز در آن جا دیده می شود که می تواند مدرک دیگری برای سیستم آبرسانی و تصفیه آب باشد که نشان از علم مهندسی دقیق و جالب در دوران صفوی دارد. وسعت منطقه گلباغ در حدود ۳۵۰۰ متر مربع است و بر اساس بقایای معماری برج محوطه گلباغ در دوره صفویه، به لحاظ اهمیت در امر آبرسانی، توسط نگهبانانی محافظت شده است.

 

باغ عباس آباد

برج آجری

در مجموعه عباس آباد دو برج آجری به قطر ۷ متر و به ارتفاع ۱۴ متر از دوران صفویه به جا مانده است. مصالح به کار رفته در این بنا، ملاط ساروج و آجر است. این برج ها با توجه به اینکه در قسمت نزدیک به سد و گلباغ بودند در واقع برای نگهبانی نیز به کار می رفتند اما کاربر دیگری نیز داشتند که برای جلوگیری از ضربات قوچی شکل سیالات، توسط مهندسان دوره صفویه طراحی شده اند.

آسیاب آبی عباس آباد

آسیاب آبی در فاصله ۵ کیلومتری جنوب باغ در میان دو رود پر آب احداث شده است. مصالح به کار رفته در آن از سنگ، آجر و ملات ساروج است. مهندسان در این دوره سعی داشتند با احداث آسیای در کنار رود بیشترین انرژی را از آن کسب نمایند و در واقع بهینه ترین استفاده از فشار و انرژی آب را داشته باشند.

 

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای خرید ویلا درشمال به ویژه خرید ویلا نوشهر و یا منطقه ونوش و یا  خرید ویلا چمستان می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و خرید ویلا در چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.