جنگل راش سوادکوه با قدمتی تاریخی و چند میلیون ساله

آشنایی با جنگل راش و تفریحات آن

0
اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

 

در شمال ایران و در شهرهای مازندران و گیلان جنگل های بسیاری وجود دارند که باعث زیبا شدن این منطقه برای تمام افراد می شوند. از جمله پارک جنگلی سی سنگان در نوشهر که می تواند گونه های بسیاری از را گیاهان را داشته باشد. اما شاید در میان تمامی جنگل هایی که دیده اید جنگل راش بسیار بی نظیر و خاص باشد که می تواند یک جاذبه ارزشمند در شمال کشور باشد. جنگل راش که در سواد کوه وجود دارد می توان گفت ارزش بسیاری دارد علاوه بر زیبایی که دارد می تواند از نظر صنایع چوبی بسیار ارزشمند باشد زیرا در موارد مختلفی چوب راش کاربرد دارد. در ادامه به بررسی بیشتر و محل قرارگیری این جنگل زیبا خواهیم پرداخت.

 

جنگل راش سوادکوه

محل قرار گیری جنگل راش

جنگل راش مازندران در نزدیکی روستای سنگده در شهرستان سوادکوه قرار گرفته است. جنگل راش با نام های جنگل سنگده و جنگل مرسی سی هم می شناسند. درختان راش عمدتا در یک موقعیت مکانی و جغرافیایی خاصی رشد می کنند و به همین دلیل است که قرارگیری این جنگل ها در مناطق شمالی اهمیت بسیاری دارد زیرا تنها در این مناطق رشد می کنند. درختان راش این جنگل بسیار بلند هستند که می توان گفت هر چقدر نگاه نکنید به آسمان نخواهید رسید.

جنگل راش در سوادکوه مقصد تفریحی و گردشگری بسیار خاصی است که هر ساله تعداد بسیاری از گردشگران را پذیرا می باشد.در این جنگل علاوه بر درخت راش درخت های دیگری نظیر افرا، توسکا، سرخدار و ملج نیز وجود دارد.

قسمتی از جنگل راش از جنگل های هیرکانی می باشد که قدمتش به حدود 40 میلیون سال پیش بازمی گردد. این جنگل در فاصله 100 کیلومتری شهر ساری قرار گرفته و تا تهران حدود 3.5 ساعت فاصله دارد. این درختان بیشتر سرما دوست هستند و چندان در گرمای هوا طاقت نمی آورند البته سرما باید در حد تقریبی و مناسب باشد نه خیلی زیاد زیرا باعث آسیب رسیدن و نابودی درختان می شود. ریشه های درخت راش سطحی است و برای مکان هایی با خاک کم ضخامت و آهکی مناسب می باشد. جنگل های راش بین 40 تا 80 سال بار می دهند؛ اگر در موقعیت مناسب قرار بگیرند هر 5 سال یک بار میوه می دهند و در شرایط نامناسب هر 15 سال یک بار. ارتفاع این درختان معمولا به 35 متر و قطرشان به 1.5 متر می رسد.

 

جنگل راش سوادکوه

تفریحات موجود در جنگل راش

-پیاده روی در جنگل راش: قدم زدن در جنگل و میان درختان با عمر چند ساله و سر به فلک کشیده بدون شک لذت بسیاری دارد و می تواند برای شما نیرو و انرژی مثبت و مضاعفی را ایجاد نماید در عین اینکه در طول مسیر می توانید دیدنی ها و مناظر شگفت انگیزی را مشاهده نمایید. این پیاده روی خصوصا برای افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند می تواند بسیار عالی باشد زیرا هوایی پاک و تمیز را استنشاق می کنند و می توانند ریه های خود را سرشار از اکسیژن خالص نمایند.

-عکاسی از مناظر جنگل راش: اگر عکاس هستید پس دوربین خود را بردارید و در این جنگل راه بیفتید. مناظر زیبایی وجود دارد که می توانید آن ها را به ثبت برسانید این موضوع تنها مختص فصل بهار و تابستان نیست بلکه می توانید برای فصل پاییز نیز عکاسی خود را انجام دهید شاید حتی مناظر زیباتری را بتواند در این فصل رنگارنگ ثبت نمایید.

-کمپ کردن در جنگل راش: کمپ کردن و چادر زدن همیشه از تفریحاتی ست که جذاب است خصوصا اگر این کار دسته جمعی انجام شود. می توانید در میان درختان سر به فلک کشیده کمپ کنید و کنار هم زمان خود را بگذرانید. روشن کردن آتش در این جنگل مانعی ندارد اما باید با رعایت نکات ایمنی باشد تا اینکه باعث ایجاد آتش سوزی در این جنگل زیبا و دوست داشتنی نشوید. همچنین این منطقه در شب ها هوایی سرد دارد پس باید لباس گرم به همراه خود داشته باشید.

-جنگل نوردی: برای رسیدن به جنگل راش دو راه وجود دارد که می توانید هم به صورت پیاده و هم با استفاده از ماشین خود را جنگل برسانید. در هر دو صورت از میان مناظر سرسبز عبور خواهید کرد. البته برخی از قسمت ها امکان عبور ماشین ندارد پس در نتیجه مجبور هستید ک پیاده این قسمت را پشت سر بگذارید.

-دوچرخه سواری در جنگل راش: دوچرخه سواری هم از جمله تفریحاتی ست که در اکثر مکان های گردشگری در شمال وجود دارد و علاقه مندان بسیار زیادی نیز دارد. این منطقه دوچرخه برای اجاره ندارد و هر فردی که تمایل دارد می تواند دوچرخه شخصی خود را همراه بیاورد تا بتواند از دوچرخه سواری در مسیری جنگلی و سرسبز لذت ببرد.

دیدنی های جنگل راش

-رودخانه خروشان: عبور رودخانه از میان جنگل باعث می شود که منظره ای زیبا و پر انرژی ایجاد شود که از دیدن آن لذت خواهید برد.

-آبشار اوبن: آبشار اوبن هم از دیگر دیدنی های این جنگل می باشد.سرچشمه  این آبشار زیبا از چندین چشمه می باشد که در نهایت به رود تجن خواهید رسید. برای اینکه به آبشار اوبن برسید باید چند ساعت در جنگل پیاده روی کنید اما در نهایت به دیدن این آبشار زیبا می ارزد.

جاذبه های اطراف جنگل راش

از جمله جاذبه های طبیعی و زیبایی که در اطراف این جنگل قرار دارد میتوان؛ دریاچه شورمست، سایت ستاره نگری آلاشت و جنگل ارفع ده نام برد.

جنگل راش سوادکوه

بهترین زمان بازدید از جنگل راش

بهترین فصل بازدید از جنگل های راش، بهار و پاییز است. البته همیشه جنگل های شمالی در فصل پاییز و زمستان زیبایی ها خاص خود را دارا می باشند. زیرا در فصل پاییز برگ های رنگارنگ درختان خودنمایی می کند در فصل زمستان نیز فضای جنگل مه آلود و زیبا می شود. در تابستان به طور کل هوای شهرهای شمالی می تواند گرم و شرجی باشد که کمی آزار دهنده است اما با وارد شدن به این جنگل هوایی خنک و مطبوع را احساس می کنید که می تواند مانند جان تازه ای برای شما باشد.

مسیر دسترسی به جنگل راش

برای سفر و رسیدن به جنگل راش باید راهی جاده فیروزکوه شوید، با عبور از شهرک صنعتی شورمست (نرسیده به پمپ بنزین) یک خروجی در سمت راست دیده می شود که باید وارد آن شوید، مسیرتان را ادامه دهید تا به ابتدای جاده خانقاه برسید، در ابتدای این جاده به سمت چپ بپیچید و مسیر را ادامه دهید تا به روستای سنگده برسید. فاصله روستای سنگده تا ابتدای مسیر پیاده روی جنگل راش، جاده خاکی می باشد که توریست ها می توانند به واسطه ماشین های محلی خود را به آن جا برسانند.

در سفر به جنگل راش چه چیزهای با خود ببریم؟

این جنگل با شهر فاصله دارد در نتیجه امکانات کم خواهد بود و شما باید هر آنچه که نیاز دارید را همراه خود ببرید. اگر به قصد پیک نیک یا کمپِ چند روزه دارید باید لوازمی از قبیل آّب آشامیدنی، غذا، کتانی، لباس گرم، لوازم ضروری و کیسه زباله همراه خود داشته باشید. همچنین همراه داشتن داروهای ضروری را فراموش نکنید. می توانید در شهرهای نزدیک به جنگل ویلا اجاره نمایید تا شب را در آن جا بگذرانید.

جنگل راش سوادکوه

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای خرید ویلا درشمال به ویژه خرید ویلا نوشهر و یا منطقه ونوش و یا  خرید ویلا چمستان می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و خرید ویلا در چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.