ویژگی ها و اصول طراحی در نمای کلاسیک برای ویلا

مزایا و معایب نمای کلاسیک برای ویلا

0
اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

 

نمای کلاسیک را بدون شک تا به حال در ویلاها زیاد دیده اید. نوعی از نما که بسیار پرطرفدار و زیبا است و می تواند ساختمان را به عمارتی زیبا تبدیل نماید. البته این نوع طراحی برای نما می تواند مزایای بسیاری نیز داشته باشد که در عین زیبایی به ساختمان برای دوام بیشتر کمک می کند. از این رو امروزه طراحان ساختمان و معماران رو به نمای کلاسیک آورده اند. این نو نما می تواند در برابر عوامل طبیعی مقاومت خوبی داشته باشد. همچنین مصالح ساخت آن نیز به سادگی در دسترس است و دیگر نیازی نیست برای تهیه مصالح زمان و هزینه بسیاری را خرج نمایید. در ادامه بیشتر به خصوصیات ویژه نمای کلاسیک برای ویلا خواهیم پرداخت.

نمای کلاسیک

طراحی نمای کلاسیک برای ویلا

بسیاری از نماها دارای یکسری خصوصیات خاص هستند که به همین دلیل می توان تنها در ویلاهایی با شرایط و یا مناطق خاص آن را به کار برد. اما نمای کلاسیک و یا به نوعی ویلاهای نما رومی یک حالت عمومی دارد که در هر محیط و شرایط و مکانی می توان آن را استفاده نمود. پس واضح است که به همین دلیل نمایی بسیار پرطرفدار و کاربردی است. این نما در عین اینکه عمومیت بسیاری دارای جزئیات زیادی نیز دارد از این رو طراح باید زمان زیادی بگذارد تا بتواند نما را به خوبی طراحی نماید تا کاملا حرفه ای و بی عیب و نقص باشد. نمای کلاسیک مانند نامش به سبک قدیمی است اما از عناصر مدرن و امروزی در آن استفاده می شود.

در واقع می توان گفت که نما در جنگ بین سنت و مدرنیته است. می توان عناصر باستانی ایرانی را با هنر معماری رومی ترکیب نمود و از المان های مدرن در این میان استفاده کرد تا همه چیز به بهترین وزیبا ترین شکل انجام شود.

مزایای نمای کلاسیک برای ویلا

مزایای نمای کلاسیک بسیار زیاد است پس با توجه به این مزیت های زیاد در اکثر ویلاها شاهد نمای کلاسیک هستیم خصوصا در ویلاهای شمالی. این نما می توانید زیبایی و شکوه خاصی  را به ویلا ببخشد از این رو تمایل به داشتن آن بسیا زیاد است. از مزایای نمای کلاسیک برای ویلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- استحکام بالا:

 نمای کلاسیک دارای استحکام بسیار بالایی می باشد. به همین دلیل اصرار بسیاری بر این است که نمای بسیاری از ویلا ها به صورت کلاسیک باشد. زیرا اگر استحکام نما پایین باشد خصوصا در مناطق شمالی با رطوبت و تغییرات آب و هوایی نما واکنش نشان داده و بعد از مدتی زیبایی و شکوه خود را از دست می ‌دهند و ظاهر ساختمان خراب می شود.

2- بومی ‌سازی:

نمای کلاسیک تقریبا با ویلاهای شمالی و بومیان منطقه سازگاری خوبی دارد و می تواند حس زیبایی و آرامش را ایجاد کند. زیرا از المان های سنتی در آن استفاده شده است.

3- میزان دسترسی به مصالح:

از مزیت های ویژه این نما این است که مصالح مورد نیاز برای ساخت آن در دسترس می باشد. به راحتی می توانید مصالح تولید شده را در ایران پیدا کنید و از آن استفاده نمایید. دیگر نیازی نیست نگران واردات مصالح از کشورهای دیگر باشید.

4- شخصیت‌ سازی برای ویلا:

نمای کلاسیک دارای اصالت است از این رو می تواند به ساختمان شما روح و شخصیت ببخشد و باعث شود که حالتی متمایز از بقیه پیدا نماید. شما با این کار نشان می دهید که از دیگر ویلاها کپی برداری نکرده اید و تنها و اختصاصی برای خودتان نما را طراحی نموده اید.

نمای کلاسیک

شیوه‌ های مختلف معماری نمای کلاسیک برای ویلا

معماری کلاسیک شاید در ظاهر به یک شکل و صورت باشد اما دارای شیوه های مختلفی می باشد که به سه دسته تقسیم می شود و شامل:

1- شیوه معماری دوریک

معماری نما کلاسیک در این حالت به سبک دوریک باز می گردد. در این حالت بنا بسیار رسمی همراه با ستون های بلند طراحی می شود. ستون ‌ها از قسمت بالا، باریک و از قسمت پایین، پهن‌تر هستند و به یک اندازه در نمای ویلا به کار برده نمی ‌شوند. این ستون ‌ها در ناحیه میانی به صورت محدب هستند و دارای سر ستون‌ های بسیار ساده و بی‌ نقش و نگار است. علاوه بر این‌ ها نسبت ارتفاع به قاعده در شیوه معماری دوریک، 6 به 1 می ‌باشد.

2- شیوه معماری کرنتین

نمای کلاسیک به شیوه معماری کرنتین در گذشته بیشتر در معابد مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. در شیوه سر ستون‌ها حالت زنگ ‌گونه دارند که رو به سقف قرار می گیرند. البته به دلیل اینکه سال ها این نوع معماری در معابد صورت می گرفته است به معماری معبد نیز شناخته شده است.

3- شیوه معمای یونیک

در نمای کلاسیک برای ویلا با شیوه معماری یونیک، ستون‌ها نسبتا بلند و باریک هستند که همراه با سرستون ‌هایی که پیچ خورده و شباهت زیادی به حلزون دارند استفاده شده است. یکی از عواملی که باعث می شود این شیوه بسیار خاص باشد شکل و نحوه قرارگیری سر ستون‌ ها است. برای قرار دادن سر ستون از یک ستون دایره ای که از سنگ یکنواخت و تراشیده شده ساخته شده و فرو رفتگی‌های طبیعی در آن به چشم می‌ خورد کمک گرفته شده؛ اما در شیوه دوریک این‌ گونه نیست و سر ستون‌ها را بر روی سکویی پله ‌دار نصب می‌ کنند.

نمای کلاسیک

نکات ایمنی نمای کلاسیک برای ویلا

در نمای کلاسیک از مصالح سنگین استفاده می شود از این رو ممکن است در حین کار و پس از آن مصالح سقوط کنند پس باید تمام مسائل ایمنی را در نظر گرفت تا هیچگونه خسارتی بر جا نماند. نکات ایمنی اجرای نمای کلاسیک برای ویلا به صورت زیر است:

  • رعایت اصول مهندسی به طور کامل:

رعایت اصول استاندارد مهندسی را فدای سرعت تمام شدن کار نکنید. شاید بگویید این کار بسیار وقت گیر اما در واقع این میان خسارت های جانی جبران ناپذیر هستند پس بهتر است از طولانی شدن کار در هراس نباشید.

  • قرار دادن علامت خطر و نصب حفاظ:

حتما در هنگام کار از علائم هشدار دهنده و خطر استفاده نمایید تا هر فردی بتواند متوجه شود که در این مکان مصالح حمل می شود  و در حال کار هستند. همچنین اگر در مکان های پر رفت و آمد هستید بهتر است حفاظ هایی را تهیه نمایید تا اگر مصالح به سمت پایین پرت شد به هیچکس آسیبی وارد نشود.

نمای کلاسیک

شاخص ‌های نمای کلاسیک برای ویلا

بدون شک هر نما برای خود یکسری معیارها و شاخص هایی را دارد که می تواند نشان دهد این نما مختص آن سبک است و برای نمای کلاسیک نیز یکسری از موارد وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.شاخص‌ های نمای کلاسیک برای ویلا را می‌ توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • رعایت هماهنگی و تناسب:  یکی از شاخص ‌های بارز در نمای کلاسیک، هماهنگی بسیار عالی و بی نقص در طراحی است. شما در هیچ نمای دیگری با هیچ سبکی نمی توانید چنین نظمی را بیابید.
  • وجود تقارن در اجزا: در نمای کلاسیک تقارن نقش بسیار مهمی دارد و در واقع از نشانه های اصلی این سبک است. تقارن در تمامی اجزا به کار رفته است.
  • وجود ستون ‌های تزئین شده و بلند: نمای کلاسیک برای ویلا معمولا دارای ستون‌ های بلند نقش دار در قسمت ورودی ویلا  است.
  • به کار بردن سقف‌ های بلند: در نمای کلاسیک، سقف‌های بلند، جایگاه ویژه ‌ای دارند. هرچه سقف بلندتر باشد، شکوه و جلوه ویلا نیز به تبع آن بیشتر خواهد شد.
  • از دیگر شاخص‌ های آن می ‌شود از مجسمه ‌های سنگی، کتیبه‌ ها، سر ستون، پنجره‌ های بلند وغیره نام برد.

ایده های نوین و جدید در نمای کلاسیک برای ویلا

البته می توان در نمای کلاسیک برای ویلا ایده های جدید و خاص را به کار برد تا هم خلاقیت بیشتری نشان دهید و هم اینکه زیبایی ویلا را دو چندان نمایید. ایده‌ های نوین و جدید در نما کلاسیک برای ویلا به شرح زیر است:

  • استفاده از مصالح جدید در طراحی
  • ترکیب نمودن رنگ ‌های مختلف و هماهنگ برای زیبایی بیشتر
  • به کار بردن سیستم‌ های نورپردازی جدید
  • استفاده از گل و گیاه طبیعی در نما
  • تلفیق نمودن سبک ‌های مدرن با نما کلاسیک

نمای کلاسیک

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای خرید ویلا درشمال به ویژه خرید ویلا نوشهر و یا منطقه ونوش و یا خرید ویلا چمستان می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و خرید ویلا در چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.