زمین اوقافی و دانستنی هایی در مورد آن

نکاتی در مورد زمین اوقافی

0
اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

در زمان خرید و فروش ملک و زمین بسیای از سوالات برای خریدار پیش می آید مهمترین آن وضعیت سند زمین است که در مورد آن سوال بسیاری می شود. خصوصا در شهرهای شمالی. زیرا به دلیل وجود کلاهبرداران در این مناطق که می خواهند زمین ها را به افراد ناآگاه بفروشند تا بتوانند از این راه پول زیادی را به دست بیاورند و معمولا هم سند ندارند و یا بهانه های برای عدم رویت سند دارند. همیشه دقت نمایید که مهمترین موضوع در خرید ملک و زمین وجود سند است که واضح و روشن همه چیز در آن توضیح داده شده باشد.

در این میان بسیاری از اوقات شنیده می شود که زمین اوقافی است. اما این موضوع دقیقا چه معنی می دهد و اینکه نحوه خرید و فروش آن به چه صورت است. برای اینکه در این مورد بتوانید اطلاعات کامل تری داشته باشد تا مورد سو استفاده قرار نگیرید حتما این متن را مطالعه نمایید. در ادامه به صورت کامل تمامی موارد توضیح داده شده است.

 

زمین اوقافی

وضعیت سند زمین اوقافی

زمین اوقافی در واقع به زمینی گفته می شود که مالک، آن زمین را وقف امور خیریه کرده است. این تعریف را می توان ساده ترین نوع تعریف برای زمین اوقافی دانست. در واقع در حالی که زمین اوقافی نامیده می شود یعنی مالک آن اداره اوقاف و امور خیریه است. هرگونه خرید و فروش اجاره و یا هر گونه فعالیت دیگری باید  تحت نظارت اداره اوقاف و امور خیریه انجام شود. این یک تصور غلط است که بسیاری از افراد فکر می کنند خرید و فروش زمین‌ های اوقافی ممنوع است. درست است که کمی  فروختن این زمین ها دشوارتر از زمین هایی با مالک حقیقی می باشد. اما به هر صورت می توان آن ها را خرید و فروش نمود تنها پروسه این کار کمی طولانی تر است.

برای خرید و فروش زمین های اوقافی نیاز است که کارهای بسیاری انجام شود و قوانین مقررات سفت و سختی دارد. تمام مراحل کار با تاییدیه اداره اوقاف باید انجام شود. حتی شما اگر زمین را خریداری نمایید باز هم اگر قصد فروش آن را داشته باید از اداره اوقاف تاییدیه دریافت نمایید.

سند زمین اوقافی

زمانی که سند برای زمین اوقافی صادر می‌ شود به گونه ‌ای است که اختیار خرید و فروش، اجاره یا سپردن وثیقه را برای مالک از او سلب می ‌کند. در واقع سند زمین ‌های اوقافی اعتبار کمتری نسبت به سایر سندها دارد پس واضح است که به همین دلیل  املاک اوقافی هم ارزش کمتری دارند. همچنین موضوع دیگر نیز وجود دارد. زمانی  که فردی زمین را خریداری می کند باید سالانه یک مبلغی رابه عنوان اجاره بها به ادراه اوقاف پرداخت نماید. مبلغ این اجازه زیاد نیست اما به طور معمول هیچ فردی آن را قبول نمی کند. ارزش سند شش دانگ برای یک زمین بیشتر از ارزش سند زمین اوقافی است.

زمین اوقافی

۵ نکته مهم که درباره زمین اوقافی

نکته شماره ۱: خرید و فروش زمین اوقافی

خرید و فروش زمین اوقافی زمان بر است و نیاز به دوندگی های بسیاری دارد. برای هر مرحله از کار خرید و فروش و اجازه نیاز دارید که از ادراه اوقاف مجوز و تاییدیه دریافت نمایید و کاری زمان بر است. همچنین پس از خرید باید به صورت سالانه یک مقدار اجاره بها نیز پرداخت نمایید که به حساب اداره اوقاف می رود. پس طبیعی است که بسیاری از افراد قید خرید این زمین ها و ملک را می زنند .

نکته شماره ۲: امکان دریافت وام روی زمین اوقافی

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد دارند این است که می توان بر روی زمین های اوقافی وام دریافت نمود؟ برای دریافت وام محدودیت وجود دارد اگر زمین واجد شرایط گرفتن وام باشد با دریافت تاییدیه و گذراندن مراحل مربوطه می توان این کار را انجام داد. اما دقت نمایید که همه چیز طبق روال قانونی باید پیش برود.

نکته شماره ۳: انتقال املاک و زمین اوقافی

اگر بخواهیم به صورت کلی به قضیه نگاه کنیم انتقال املاک و زمین‌ های اوقافی از نظر قانونی صحیح نیست اما می توان از تبصره‌ها یا ضوابط مربوط به هر ملک استفاده نمود. برای برخی از ملک ها می توان این کار را انجام داد و زمین را انتقال مالکیت داد اما باز هم باید تمام مراحل کار زیر نظر اداره اوقاف همراه با دریافت تاییدیه باشد.

نکته شماره ۴: انواع زمین های اوقافی

شما برای خرید و فروش یا معاملات زمین اوقافی باید شناخت کامل از انواع این ملاک ها داشته باشید. به طور مثال برخی از زمین‌ های اوقافی، وقف عام شده‌اند و برخی دیگر وقف خاص. هر کدام از این موراد عام وخاص دارای تعریف و تبصره های گوناگونی هستند. در واقع مباحثی تخصصی هستند که بیشتر جنبه حقوقی و وکالتی دارد. برای این کار می توانید از وکلای حقوقی کمک بگیرید تا بتوانند به صورت دقیق شرایط را برای شما توضیح دهند.

نکته شماره ۵: قیمت زمین اوقافی

در نهایی ترین مرحله به قیمت زمین اوقافی می رسیم. زمین‌ های اوقافی مشخصا ارزانتر از سایر زمین‌ های معمولی با سند شش دانگ هستند.  در سند املاک اوقافی این مورد ذکر می شود که مالک، اجازه دخل و تصرف در عرصه را ندارد. البته که این موضوع باعث شده بسیاری از کلاهبرداران از این طریق وارد کار فروش زمین های اوقافی با سند شش دانگ واقعی شوند. در واقع زمین اوقاف را به صورت زمین معمولی به فرد می فروشند بدون اینکه فرد بداند چه زمینی را خریداری کرده است. پس از اینکه کار خرید و فروش تمام شد فرد تازه اطلاع پیدا می کند که مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.

به همین دلیل بهتر است برای انجام کارهای خرید و فروش زمین و ویلا همیشه از طریق املاکی های معتبرمانند املاک امیران اقدام نمایید. همچنین می توانید قبل از خرید استعلام های لازم را از شهرداری و اوقاف دریافت نمایید تا مطمئن شوید که زمین شش دانگ و معمولی است نه به صورت اوقافی. همچنین سند زمین را به خوبی بررسی نمایید از کارشناسان حقوقی در این زمینه کمک بگیرید تا از همه چیز مطمئن شوید.

زمین اوقافی

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای خرید ویلا درشمال به ویژه خرید ویلا نوشهر و یا منطقه ونوش و یا خرید ویلا چمستان می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و خرید ویلا در چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.