دانستنی هایی در مورد سیمان پوزولانی و نحوه کاربرد آن

سیمان پوزولانی چیست و چه تفاوتی با پرتلند دارد؟

0
اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

 

سیمان پوزولانی یکی دیگر از مصالح ساختمانی است که می توان گفت تا حدودی ویژگی های سیمان های دیگر را دارد اما از نظر ترکیبات کمی با دیگر متریال ها متفاوت می باشد.استفاده از سیمان پوزولانی مقرون بصرفه تر است از این رو بسیاری از افرادی که در صنعت ساخت و ساز هستند ترجیح می دهند از این سیمان استفاده نمایند.

پوزولان ها در واقع مواد آلومینی و سیلیسی هستند که اگر در دمای معمولی در کنار آب با آهک مخلوط شوند، مواد ناپایدار ایجاد می کنند که قابل تبدیل به سیمان هستند. افزودن پوزولان ها به سیمان های دیگر منجر به تغییر خواص سیمان و ساختار آن می شود. سیمان پوزولانی از ۱۵ درصد پوزولان تشکیل شده و دارای ویژگی های منحصر فرد فراوانی است.

استفاده از این سیمان می تواند مقاومت بتن را افزایش دهد و در برابر عوامل مختلف آن را پایدار نگه دارد زیرا در واقع نفوذ ناپذیر می شود و متراکم تر نیز خواهد شد. خصوصا برای مناطقی که سرد هستند مانند ویلاهای کوهستانی و جنگلی این نوع سیمان می تواند عالی باشد زیرا در برابر یخ زدگی بسیار مقاوم خواهد شد.

هر چند که سیمان پوزولانی قابلیت چسبندگی چندان خوبی ندارد اما اگر با یکسری از ترکیبات دیگر مخلوط شوند می تواند یک ماده چسبناک و عالی ایجاد نماید که به مراتب از سایر سیمان ها و متریال دیگر عالی تر خواهد بود . تمام این ویژگی ها مانند مقاومت در برابر یخ زدگی و یا ارزان قیمت بودن و در دسترس بودن می تواند باعث شود که استفاده از این متریال بسیار بیشتر شود.

سیمان پوزولانی

کاربرد سیمان پوزولانی

از سیمان پرتلند پوزولانی در تولید بتن معمولی، پروژه های سد سازی، ساخت اسکله و بندرها و بتن ریزی های حجیم، سازه های دریایی، سازه های هیدرولیکی، کارهای بتن ریزی گسترده و حجیم، شرایط بتن ریزی سخت، کارهای تزیینی و هنری، ملات سنگ تراشی و گچ کاری، در شرایط آب و هوایی گرم، لوله های فاضلاب پیش ساخته و موقعیت هایی که در معرض شدید سولفات قرار دارند، استفاده می شود.

مزایای سیمان پوزولانی

با توجه به اینکه به صورت روزانه قیمت متریال ساختمانی بالاتر می رود پی می توان گفت استفاده از سیمان پوزولانی از نظر اقتصادی واقعا مقرون بصرفه است. زیرا این سیمان می تواند هزینه های ساخت و ساز را کاهش می دهد.

سیمان پرتلند پوزولانی سرعت تولید حرارت ناشی از هیدراتاسیون را در سیمان کاهش می دهد.

احتمال ترک خوردگی سطح بتن به دلیل خصوصیات ممتاز فیزیکی و شیمیایی سیمان وجود ندارد که باعث بالا رفن مقاومت آن می شود.

در صورت استفاده از سیمان پرتلند پوزولانی در بتن ریزی، حجم بتن ریزی به میزان قابل توجه کاهش می یابد.

مصرف سیمان پوزولانی تا حد زیادی استفاده از سیمان در بتن را کاهش می دهد.

استفاده از پوزولان به مقدار چشمگیری منجر به کاهش هزینه های تولید سیمان می شود.

کاهش میزان سوخت و مواد اولیه در تولید سیمان به حفظ منابع طبیعی کمک می کند.

سیمان پوزولانی مصالح ساختمانی و آرماتورهای بتن را در برابر مواد خورنده محافظت می نماید.

این سیمان مقاومت بالایی در برابر فاضلاب و مواد شیمیایی دارد و با ریختن مواد شیمیایی بر روی آن دچار تغییر نمی شود.

استفاده از سیمان پوزولانی در مناطق گرم و مرطوب بسیار مطلوب است مانند استفاده در ویلاهای شمالی و همچنین ویلای ساحلی، اما در مناطق سردسیر بتن باید در برابر یخ بندان محافظت شود.

پوزولان ها پرداخت بتن را بهبود می بخشند و کارایی بتن را بالا می برند.

مقاومت این سیمان در برابر املاح شیمیایی بالا است.

از سیمان پرتلند پوزولانی می توان در بتن ریزی های حجیم استفاده نمود.

حجم وزن مشخصی از این سیمان در مقایسه با وزن مشابه سیمان پرتلند بیشتر است.

مقاومت نهایی سیمان پوزولانی بالا می باشد.

با استفاده از این سیمان، بتن آب بیشتری در خود نگه می دارد و کمتر آب می اندازد، در نتیجه ترک های عمقی و سطحی ایجاد نمی شود.

بتنی که با این سیمان ساخته می شود، در مقایسه با سیمان معمولی در آب های شور و در برابر مواد خورنده مقاومت بالاتری دارد و باز هم این مورد برای ویلاهای ساحلی یک امتیاز مثبت خواهد بود.

مواد پوزولانی از تخلخل بالایی برخوردار هستند و وزن بتن را به میزان قابل توجهی پایین می آورند.

سیمان پوزولانی

معایب سیمان پوزولانی

ترکیبات شیمیایی و مواد سیلیکاتی خاصی که  در سیمان پوزولانی وجود دارد باعث افزایش مقاومت آن در برابر عواملی که منجر به فرسایش و هوازدگی می شوند و باعث کاهش این تاثیرات می شود. به همین دلیل در پروژه های بتن ریزی که احتمال این آسیب ها وجود دارد سعی می شود از سیمان پوزولانی استفاده نشود.

یکی از نکات جالب در سیمان پوزولانی این است که مقاومت فشاری آن در روزهای اولیه استفاده بسیار پایین است و بعد از ۲۸ روز به کیفیت لازم دست خواهد یافت.

نکات نگهداری از سیمان پوزولانی

 نباید از تاریخ تولید سیمان پوزولانی بیشتر از یک سال گذشته باشد.

در زمان ذخیره سیمان در انبار، باید دقت کنید که پاکت های سیمان در فاصله حداقل ده سانتی متری زمین و دیوار قرار داده شوند.

سیمان پوزولانی

 

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای خرید ویلا درشمال به ویژه خرید ویلا نوشهر و یا منطقه ونوش و یا  خرید ویلا چمستان می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و خرید ویلا در چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.