به استقبال بهار با 7 نکته برای خانه تکانی راحت‌تر

0

خانه تکانی از رسوم سال جدید ما ایرانی‌ها است. بهار و عید نوروز ما ایرانی‌ها با نظافت خانه و دل‌مان از کثیفی‌ها آغاز می‌شود. برای خیلی‌ها این کار، طاقت‌فرسا است و ما در متن زیر تلاش کرده‌ایم با چند نکته کار را ساده‌تر کنیم:

همین‌طور که به بهار نزدیک می‌شویم روزها بلندتر و گرم‌تر می‌شوند و روزهای سرد و تاریک زمستان به پایان می‌رسند. بهار و نوروز فرصت مناسبی برای تغییر فیزیکی و روحی است و بهتر است با نظافت محیطی که در آن زندگی می‌کنیم شروع کنیم.

احتمالا می‌دانید که نوروز یعنی روز نو و جشن باستانی ما ایرانیان است. مانند سایر جشن‌های قدیمی نوروز هم نمادها و نشانه‌های خاص خودش را دارد که نخستین آن با فرآیند نظافت بهاری در هفته‌های منتهی به عید نوروز آغاز می‌شود.

فرآیند خانه تکانی برای هر یک از ما آداب و رسوم و ترتیب خاصی دارد. بسیاری فرش‌های‌شان را می‌شویند و بعضی دیگر به شامپو فرش قانع می‌شوند. عده‌ای دیوارها را رنگ می‌کنند و برخی دیگر با شوینده‌ها به جان دیوارها می‌افتند. در هر صورت نظافت همه‌جای خانه جزو واجبات است و با انجامش و حس تروتازگی سال نو آغاز می‌شود.

فرآیند خانه تکانی علاوه بر فواید فیزیکی فواید روحی هم دارد. نظافت همه‌جای منزل به شما نیرو می‌بخشد، افکار منفی شما را می‌راند و شما را شاد و سرحال می‌کند. حتی خستگی ناشی از نظافت کمک می‌کند راحت‌تر بخوابید.

7 نکته برای راحت‌تر شدن خانه تکانی

خانه تکانی کاری سخت است و همه این را می‌دانیم اما ترفندها و نکاتی وجود دارد که کار را راحت‌تر می‌کند. 7 نکته برای راحت‌تر شدن کارتان بخوانید:

  • اتاق به اتاق تمیز کنید

موثرترین راه برای تمیزکاری اساسی اتاق به اتاق است. در فرآیند خانه تکانی بهتر است چک‌لیستی تهیه کنید و در آن نقاطی که کمتر تمیز می‌شوند و باید بیشتر تمیز شوند و نقاطی که در طول سال نظافت می‌شوند را مشخص کنید. می‌توانید برای راحتی کار از نقاطی که به تازگی نظافت کرده‌اید رد شوید و تمرکزتان را روی جاهایی بگذارید که مدت‌هاست رنگ جارو و دستمال را به خود ندیده‌اند.

  • به‌هم‌ریختگی را مرتب کنید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند خانه تکانی و نظافت بهاره خلاص شدن از شر چیزهایی است که به آن‌ها نیاز ندارید. خانه تکانی فرصت خیلی خوبی برای دور ریختن چیزهایی است که جاگیر هستند و بارتان را زیاد می‌کنند اما از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌کنید. به این ترتیب می‌توانید سال نو را با خانه‌ای مرتب و بدون چیزهای اضافی شروع کنید.

وسایل‌تان را به چهار دسته‌ی سطل زباله، اهدا، نگه‌داری و برای کنار گذاشتن تقسیم کنید. بعد از مشخص شدن هر دسته و کنار گذاشتن دو دسته‌ی سطل زباله و اهدا نظافت خیلی راحت‌تر می‌شود.

  • خانواده را درگیر کنید

قطعا فرآیند خانه تکانی کاری تک‌نفره نیست و باید از سایر اعضای خانواده تقاضا کنید به شما کمک کنند. حتی آن اعضایی که از کارهای خانه متنفرند و کمترین همکاری را می‌کنند، می‌توانند نقشی موثر در این فرآیند ایفا کنند.

برای کمک گرفتن از اعضای خانواده راه‌های زیادی وجود دارد: از پخش کردن موسیقی و تبدیل کار نظافت به کاری مفرح و شاد گرفته تا تعیین جایزه‌ای برای مشارکت بیشتر.

  • جایی را نظافت کنید که کمتر سراغش می‌روید

خیلی از ما حین نظافت روتین منزل بعضی نقاط را از قلم می اندازیم و معتقدیم نظافت جایی که دید ندارد تفاوت زیادی در خانه ایجاد نمی‌کند. بهار وقت مناسبی برای تمیز کردن این نقاط است و با نظافت آن خانه سروشکل بهتری به خودش می‌گیرد به علاوه احتمال خانه‌سازی حشرات کم می‌شود. ضمن اینکه موقع جابه‌جایی منزل با دیدن طرف نظافت نشده‌ی وسایل شوکه نمی‌شوید!

  • خودتان را با مواد شوینده‌ی متنوع به دردسر نیندازید

راهروی شوینده‌ها در فروشگاه‌ها و تبلیغات‌ها ممکن است شما را وسوسه کنند انواع شوینده‌ها و تمیزکننده‌ها را بخرید تا بهترین نتیجه را بگیرید اما تعداد زیاد شوینده‌ها می‌تواند دردسرساز باشد. اولا که جای زیادی در منزل اشغال می‌کنند و دوما کنار گذاشتن مداوم یکی از شوینده‌ها و برداشتن دیگری حین نظافت خسته‌کننده است.

اگر به مواد شیمیایی یا گردوخاک حساسیت دارید تمهیدات لازم را پیش از شروع کار درنظر بگیرید. دستکش، ماسک و روسری جزو ضروریات هستند.

نگذارید تنوع شوینده‌ها شما را وسوسه کند، قهرمان واقعی تمیزکاری کسی است که از شوینده‌های ساده و خانگی که به خودش و محیط زیست ضرر زیادی نمی رساند استفاده و درمورد استفاده از مواد شوینده شیمیایی همه‌کاره‌ها و دستمال میکروفایبر را انتخاب می‌کند. مزیت دیگر استفاده از مواد شوینده خانگی صرفه‌جویی در هزینه‌های شوینده است.

  • عادات نظافتی‌تان را تغییر دهید

احتمالا هر بار موقع خانه تکانی به خودتان می‌گویید از سال بعد نمی‌گذارم کنترل اوضاع از دستم در برود و در طول سال نظافت می‌کنم. خب بعد از خانه تکانی و تمیز و درخشان شدن خانه بهترین فرصت برای تعیین عادت‌های جدید نظافتی و آسان کردن کارتان در بهار سال آینده است.

روتین‌های نظافت روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی برای خودتان تعریف کنید تا تمیز نگه داشتن خانه ساده‌تر شود و تمام طول سال خانه مرتب باشد.

  • همیشه از بالا به پایین نظافت کنید

بهتر است در فرآیند خانه تکانی از سقف شروع کنید و به سمت کف حرکت کنید. یکی از مشکلات در تمیزکاری انتقال کثیفی به جایی که قبلا نظافت شده است. در این صورت کثیفی و گردوخاک به سمت زمین یعنی آخرین مرحله‌ی کار شما حرکت می‌کند و مجبور نمی‌شوید دوباره گردگیری یا جارو کنید. همچنین با این طریقه‌ی نظافت و ایجاد نکردن مراحل اضافی در وقت هم صرفه‌جویی می‌شود و کار زودتر تمام می‌شود.

در آخر باید گفت در این فرآیند حتما مراقب سلامتی‌تان باشید و اگر به مواد شیمیایی یا گردوخاک حساسیت دارید تمهیدات لازم را پیش از شروع کار درنظر بگیرید. دستکش، ماسک و روسری جزو ضروریات هستند. اشیای سنگین را با کمک دیگران جابه‌جا کنید و در طول روز در حد معقولی کار کنید تا بدن‌تان فرسوده نشود و سال نو را با کمری خمیده و دست و پایی دردناک شروع نکنید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.