انواع سنگ تراورتن و کاربرد آن ها برای زیباسازی نما

انواع فرآوری سنگ تراورتن و کاربرد آن ها

0
اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

 

سنگ از جمله طبیعی ترین متریال ها می باشد که می توان برای ساخت خانه ها و همچنین نمای آن ها استفاده نمود. هر یک از سنگ ها در طبیعت شکل خاص و ویژه ای دارند و همچنین دارای بافت و رنگ خاص خود می باشند. اما در واقع ویژگی های متفاوت و خاص سنگ ها می باشد که باعث می شود هر یک از آن ها برای موارد خاصی استفاده شوند یکسری برای بنا و یکسری برای کفپوش. سنگ تراورتن یکی از انواع متریال های و سنگ هایی ست که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد. در ادامه به بررسی بیشتر انواع این سنگ و کاربردهای آنان خواهیم پرداخت.

 سنگ تراورتن

کاربرد سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از جمله متریالی است که  برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان بسیار مناسب می باشد. علت مناسب بودن استفاده از این سنگ در نمای ساختمان وجود خلل و فضای خالی در پشت این سنگ است. وجود فضای خالی امکان چسبیدن ملات به پشت سنگ را به خوبی فراهم می کند که باعث سفت شدن و محکم شدن سنگ در جای خود می شود و در آینده به صورت ناگهانی سقوط نمی کند. این امر مهمترین مزیت استفاده از این سنگ است. از دیگر ویژگی های آن ساب پذیری بالای سنگ است که به همین دلیل استفاده از این سنگ در راه پله را فراهم  می کند.

همچنین به عنوان یک متریال طبیعی در حمام، نمای بیرونی و داخلی ساختمان و محوطه سازی می توان از آن استفاده نمود. سنگ تراورتن اگر پولیش نشده باشد دارای یک بافت طبیعی و زیبا می باشد  و سطح آن لیز نخواهد بود. پس برای استفاده در حمام و سرویس بهداشتی و یا کناره های ویلای استخر دار بسیار مفید و مناسب است.

 

مزایای سنگ تراورتن

  • این سنگ گرما جذب نمی کند و همیشه دارای یک سطح خنک است پس به همین دلیل می تواند برای مناطق گرم بسیار عالی باشد. مهمتر از آن برای ویلای استخردار و حمام نیز فوق العاده خواهد بود.
  • این سنگ به دلیل دارا بودن فضای متخلل، چندان سطح صیقلی ندارد و بافت آن منافذ زیادی دارد از این رو مانع از لیز خوردن روی آن می شود.
  • بافت سنگ تراورتن بی نظیر است و یکی از مزایای این سنگ محسوب می شود.
  • رنگ سنگ تراورتن ثابت است و به مرور زمان کم رنگ نمی شود .
  • این سنگ از قابلیت برشکاری و صیقل کاری بالایی برخوردار است.
  • سنگ تراورتن عایق صوتی و عایق حرارتی است.
  • این سنگ از قابلیت برشکاری به شکل موج دار و بدون موج برخوردار می باشد.
  • فضای خالی بسیاری که  در سنگ تراورتن وجود دارد میزان چسبندگی ملات سیمان را به سنگ بیشتر می کند، در نتیجه از سقوط سنگ ممانعت می شود و عملیات نصب راحت تر صورت می گیرد.
  • درز و شکاف در این سنگ بسیار کم دیده می شود.
  • لایه بندی سنگ تراورتن به شکل افقی و با شیب کم انجام می شود، از این رو استخراج آن آسان و در مناطق قابل دسترس و کم ارتفاع صورت می گیرد.
  • منافذ موجود در باعث افزایش مقاومت آن در برابر انقباض و انبساط بالا می شود.
  • سنگ تراورتن در برابر اشعه خورشید مقاوم است و به همین دلیل نیازی به مراقبت ندارد پس می تواند بهترین گزینه برای نمای ساختمان باشد.

 

 سنگ تراورتن

معایب سنگ تراورتن

  • اگر می خواهید از سنگ تراورتن به عنوان کفپوش استفاده نمایید باید بدانید که هزینه آن بیشتر از کفپوش بتنی خواهد شد.
  • رنگ و بافت های خاص سنگ تراورتن  قیمت گران تری نسبت به بافت های ساده آن دارند.
  •  رنگ و طرح آن یکنواخت نیست.
  • یکی از عمده ترین معایب استفاده از این سنگ این است که در زمان رسیدن دمای محیط به دمای انجماد، احتمال خرد شدن آن وجود دارد و به همین دلیل بهتر است در مناطقی که آب و هوای بسیار سردی دارند از آن ها برای نما استفاده نشود.
  • سنگ تراورتن جذب آب نسبتاً بالایی دارد.

 

 

انواع فرآوری سنگ تراورتن

سنگ های تراورتن به روش های مختلفی فرآوری می شوند که شما می توانید با توجه به سلیقه خودتان و همچنین هزینه ای که می خواهید بپردازید آن ها را انتخاب نمایید. در ادامه به صورت کامل روش های فرآوری را توضیح خواهیم داد.

صیقلی

در این روش سنگ ظاهری بسیار شیک و لوکس پیدا می کند و دلیل آن براق شدن است . نمای این محصول قابلیت بازتاب نور را خواهد داشت. این نوع سنگ برای کفپوش بسیار مناسب است.

هوند

این سنگ مات است و ظاهری براق و شفاف ندارد پس در نتیجه نمی تواند نور را بازتاب نماید پس بیشتر برای نمای ساختمان مناسب است.

براش

تراورتن براش ظاهری روستیک مانند و سنتی و روستایی دارد که بسیار جذاب است.با استفاده از براش های مخصوص ظاهر سنگ را به این صورت تغییر می دهند.

تامبل

برای ساخت تراورتن تامبل ابتدا سنگ اندازه گیری می شود و برش می خورد سپس در یک روکش پلاستیکی قرار می گیرد و سطح آن با آب و مواد ساینده، ساییده می شود. گاهی اوقات مقداری اسید نیز در این مراحل استفاده می شود. تراورتن تامبل  ظاهر طبیعی و جذابی دارد. این محصول مانند تراورتن براش دارای بافت است. تنها تفاوت این دو در آن است که مدل تامبل گوشه های صاف تری دارد. در هنگام نصب دقت نمایید که استفاده از سیلر بر روی آن پس از دوغاب ریختن می باشد.

 

 سنگ تراورتن

مقاومت سنگ تراورتن

سطح تراورتن  نه به صافی مرمر است و نه به زبری گرانیت. اگر جسمی بر روی سنگ کشیده شود خراشیدگی ایجاد می شود. پس باید با توجه به شرایط و محیط انتخاب این سنگ را انجام دهید.اگر نگهداری و استفاده صحیح از این سنگ داشته باشید در طولانی مدت بدون ایجاد هرگونه آسیبی می توانید از آن استفاده نمایید. مهمترین چیزی که بر مقاومت سنگ تاثیر می گذارد نصب صحیح آن است.

 

انواع رنگ سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از تنوع رنگی بالایی برخوردار است. رنگ هایی شامل: بژ، قهوه ای، خاکی، سفید و حتی طوسی نقره ای دارد. این تنوع رنگ بسیار بالا باعث می شود تا از این محصول در طراحی داخلی استفاده های زیادی شود. تنوع طرح و رنگ در تراورتن بسیار بالاست شما اگر چند سنگ تراورتن را در کنار هم نصب نمایید بدون شک هیچ  کدام از آن ها شبیه به یکدیگر نخواهند بود حتی اگر تمام سنگ ها از یک مدل باشند. از جمله نمونه های پرطرفدار تراورتن ، تراورتن سفید می باشد.

سنگ تراورتن حاجی آباد

این نوع سنگ دارای رنگ کرم روشن تا شکلاتی بوده و نسبت به سایر تراورتن ها از فضای متخلخل کم تری برخوردار است. بی موج است و می توان برای  نمای بیرونی ساختمان، نمای داخلی، محوطه سازی و ساخت وسایل دکوراتیو از آن استفاده کرد. قیمت آن به این صورت است که هرچه سنگ روشن تر و موج و هاله های آن کم تر و منظم تر باشد، قیمت بالاتری دارد.

سنگ تراورتن عباس آباد

رنگ این سنگ های تراورتن سفید است و بسیار پرمصرف می باشند. ساب پذیری بالا و چسبندگی بسیار خوبی دارد. سورت بندی این مدل تراورتن با توجه به رنگ و طرح و موج های آن صورت می گیرد. هرچه رنگ این محصول روشن تر باشد و موج های آن کمتر، گران قیمت تر است.

سنگ تراورتن آتش کوه

دارای رنگ سفید است و رگه های سیاه و صورتی دارد و موج های زیبا و منظمی دارد. بیشتر برای نما مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ تراورتن آبگرم محلات

رنگ این سنگ تراورتن زیتونی مایل به کرم و کرم روشن است. این سنگ به دو صورت موج دار و بی موج وجود دارد.

سنگ تراورتن تکاب

سنگ تراورتن تکاب در سه رنگ کرم، قهوه ای و مشکی در بازار موجود است و در ساختمان سازی بسیار پرکاربرد است. نقش و نگارهای زیبای این سنگ آن را بسیار محبوب کرده است.

 

نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن

تمیز کردن آن به صورت هفتگی انجام می شود. اما در صورت نگهداری عالی می توانید هر 3 تا 5 سال به آن سیلر بزنید تا به بافت سنگ آسیبی وارد نشود. برای تمیز کردن این متریال در مرحله اول استفاده از آب ولرم و یک تی یا اسفنج می باشد. باید دقت داشته باشید که به یک باره آب را بر روی سنگ نریزید. چرا که می تواند از سیلر سطح عبور کرده و به لایه های داخلی سنگ نفوذ کند و در پی آن باعث تغییر رنگ و حتی کپک زدن سطح سنگ شود.

 سنگ تراورتن

 

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای خرید ویلا درشمال به ویژه خرید ویلا نوشهر و یا منطقه ونوش و یا  خرید ویلا چمستان می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و خرید ویلا در چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.