آشنایی با انوع سنگ نما برای ویلا و ساختمان

مزایا و معایب سنگ نما در ساختمان

0
اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

 

سنگ، متریالی ست که همیشه مورد علاقه بوده از دیرباز تا به امروز در بسیاری از ساختمان و نماها و طراحی های داخلی مورد استفاده قرار گرفته است. سنگ معمولا دارای مقاومت بیشتری می باشد. اگر در هنگام نصب سنگ برای نما متوجه وجود مشکل و یا شکستگی و هر چیز دیگری شدید به هیچ وجه از آن سنگ استفاده نکنید زیرا خیلی سریع دچار فرسایش می شود. سنگ خوب برای نما سنگی است که به صورت کامل در برابر نفوذ آب مقاوم باشد و عوامل شیمیایی از جمله باران های اسیدی بر روی آن تاثیر نگذارد. خصوصا در شهرهای شمالی به دلیل بارش فراوان باران در هنگام خرید ویلا به این موضوع دقت نمایید

زمانی که می خواهید هنگام خرید سنگ خوب را تشخیص دهید می توانید از این تست استفاده نمایید. با یک وسیله فلزی به آن ضربه بزنید. در اینجا اگر سنگ صدای شیشه داد در واقع بهترین و سالم ترین سنگ را انتخاب کرده اید که هیچ گونه ترک خوردگی هم ندارد و می توانید با خیال آسوده آن را انتخاب نمایید. قبل از اقدام برای خرید سنگ نما بهتر است در این مورد مطالعاتی داشته باشید تا به طور تقریبی از نوع سنگ و مزایای و معایب هر یک از آن ها آگاهی داشته باشید. در این صورت می توانید انتخابی آگاهانه داشته باشید و بهترین نوع سنگ را برا ی نما انتخاب نمایید.

انوع سنگ نما

انواع سنگ نمای ساختمان

به طور معمول سنگ هایی که برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند باید یکسری ویژگی های خاص داشته باشند. از جمله اینکه دارای دوام و استحکام بالایی نیز باشند. همچنین به دلیل اینکه نما به صورت مداوم با نور خورشید، برف و باران، گرد و غبار، آلودگی، سرما، گرما و رطوبت در ارتباط است نوع سنگ و نحوه نصب آن بسیار مهم خواهد بود.

سنگ گرانیت

 از جمله سنگ های معروف در نما می توان به سنگ گرانیت اشاره نمود. گرانیت نوعی سنگ آذرین است که دارای رنگ های بسیار مختلفی می باشد. بافت سنگ گرانیت درشت است. در مقابل این سنگ آلودگی چندانی به خود جذب نمی کند و مقاومت بسیار بالایی دارد. البته از گرانیت در نماهای داخلی نیز استفاده می شود بیشتر در محیط هایی مانند سرویس بهداشتی و حمام ها. زیرا جذب آب کمی دارد و برای محیط هایی که با آب در ارتباط هستند عالی می باشد. خصوصا برای نمای ویلاهای شمال که به صورت مداوم با بارش باران در ارتباط هستند.

رنگ سنگ گرانیت بستگی به میزان و نوع کانی هایی دارد که درون آن است که شامل: رنگ های طوسی، سبز، قرمزاست. رنگ های گرانیت های سیاه با دانه های درشت فلدسپار یا گرانیت های پلنگی بهترین نوع سنگ گرانیت هستند و قیمت بالایی نیز دارند.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از انواع سنگ رسوبی است و بافتی لایه لایه دارد. چسبندگی در این نوع سنگ بسیار بالا است. تروارتن قیمت ارزان تری نسبت به سایر سنگ ها دارد. همچنین سیمان به خوبی به پشت آن می چسبد که برای نما، بهترین مزیت است و دیگر نیازی به اسکوپ کاری نیست. تراورتن های موج دار گران قیمت تر از نوع بادی آن می باشند. رنگ های طوسی، خرمایی و بژ و یا ترکیبی از این رنگ ها بدون شک قیمت بالاتری دارند.

سنگ مرمر

سنگ مرمر از سنگ های شناخته شده است که بسیار زیبا و گران قیمت نیز می باشد. به همین دلیل گران قیمت بودن معمولا کمتر دیده می شود که در نما به کار برود. اما اگر مهم است که نمای ساختمان شیک باشد و مشکلی در تامین هزینه ها ندارید می توانید از این سنگ در نما استفاده نمایید زیرا هم مقاوم است و هم دوام خوبی دارد. سنگ مرمر در رنگ های :سبز، زرد و سفید موجود است و همچنین و در نماکاری حرم ها، مساجد، لابی هتل ها و ساختمان های لاکچری کاربرد دارد. مرمر در برابر هوازدگی، گازها و باران اسیدی مقاومت بسیار بالایی دارد. همچنین از مرمر در نمای داخلی و دکوراسیون های بسیار لوکس نیز استفاده می شود.

سنگ سند استون

سند استون از سنگ های رسوبی می باشد که تشکیل شده از ماسه و کانی می باشد. کانی های موجود در این سنگ شامل سیلیس، اکسید آهن، کربنات کلسیم و دولومیت می باشند. این سنگ دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل هوا زدگی می باشد. اما چسبندگی این سنگ کم است و چندان برای ساختمان خوب نیست مگر اینکه گیره اسکوپ استفاده می شود. رنگ ماسه سنگ، قهوه ای مایل به خاکستری و زرد است. بافت این سنگ بسیار زبر است و ساب پذیر نیست. جذب آب در این سنگ زیاد است و همچنین سنگی انعطاف پذیر است که به سادگی خم می شود.

انوع سنگ نما

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت از دسته سنگ هایی ست که در نمای بیرونی و داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای راه پله ها و کف نیز خوب است زیرا نسبت به تراورتن منافذ کمتری دارد. مرمریت برای نما چندان توصیه نمی شود و استاندارد نیست. مرمریت دانه شکری ریزدانه گران ترین نوع این سنگ است. رنگ سفید تا طوسی کم رنگ این نوع سنگ بسیار زیبا است.

ویژگی های سنگ نما

سنگ نما باید حتما بر اساس شرایط آب و هوایی انتخاب و نصب شود. در مناطقی که برف و باران زیاد می بارد بهتر است از سنگ هایی که دارای تخلخل کمتری هستند استفاده شود در غیر این صورت سرما می تواند سنگ را متلاشی نماید. همچنین در مناطقی که گرد و خاک طوفان بسیار زیاد است نیز باید سنگ مناسبی انتخاب شود که دچار فرسایش نشود.

سنگی که برای نمای ساختمان استفاده می شود باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:

بررسی شدن کانی های سنگ.

از مقاومت خمشی و کششی خوبی برخوردار باشد.

صیقل پذیری آسان سنگ.

مقاومت در برابر تابش مستقیم نور آفتاب .

مقاومت در مقابل باران های اسیدی.

به راحتی دچار ترک خوردگی و سایش نشود.

دارای خلل و فرج نبوده و آب باران و برف به راحتی در بافت آن نفوذ نکند.

صاف و یکدست بودن سنگ نما در حالی که  رگه ها و طرح های زیبای آن قابل رویت باشد.

ظاهر و بافت سنگ دچار هوازدگی و پوسیدگی نشده باشد.

در برابر ضربه مقاوم بوده و دچار آسیب نشود.

در برابر نفوذ آب مقاوم باشد زیرا نفوذ آب در سنگ در فصول سرد منجر به یخ زدگی و ترک خوردگی سنگ و فرسایش سریع آن می گردد.

اجرای نمای سنگی

اجرای نما به دو صورت انجام می شود.

نماهایی که در اجرا  برای اتصال سنگ به دیوار از وسایل مخصوص به همراه ملات و یا چسب استفاده می شود که نمای چسبانده نامیده می شود. لوازم به کار رفته وظیفه نگهداری سنگ بر روی دیوار و یا همان نما را دارند. در مقابل نماهایی که در آن ها سنگ نما توسط سازه پشت بند یا اجزای باربر به دیوار پشتیبان نصب می شود، به نمای مهار شده گفته می شود. دیوار پشتیبان در این حالت می تواند از جنس بلوک، آجر و یا بتن بوده و باری که به مهار وارد می شود می تواند بار سیکلی، بار مرده و یا ترکیب هر دو بار باشد. در نمای سنگی در واقع وقتی می گوییم سازه پشتیبان منظور سازه ای است که با استفاده از آن بارهایی که به مهارها و سنگ نما وارد می شوند، به ساختمان منتقل می گردند.

 

نکات اجرایی سنگ نما

از ماسه شسته به عنوان دوغاب در پشت نما استفاده نمایید.

از سنگ نخاله برای پر کردن فضای دوغاب پشت سنگ نما استفاده نکنید.

خاکی که از فرایند برش کاری سنگ حاصل می شود باید از پشت نمای ساختمان کاملا شسته و تمیز گردد.

از دوغاب با میزان سیمان فراوان استفاده نمایید.

از ریختن سیمان خشک در دوغاب خودداری کنید.

تمام سنگ های گرانیت و مرمریت نما باید به صورت اسکوپ باشند.

به مدت دو یا سه روز دوغاب پشت نما را آبپاشی کنید.

بلافاصله پس از خشک شدن ملات، بین ردیف های سنگ را بندکشی نمایید.

شاقول بودن سنگ ها را در زمان سنگ کاری کنترل کنید.

انوع سنگ نما

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای خرید ویلا درشمال به ویژه خرید ویلا نوشهر و یا منطقه ونوش و یا  خرید ویلا چمستان می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و خرید ویلا در چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.