آشنایی با سازه پرگولا متریال ویژه محوطه سازی

سازه پرگولا چیست؟

0
اپلیکشن امیران
اپلیکشن امیران

 

شاید تا به حال نام پرگولا را نشنیده باشید اما بدون شک سازه آن را در بسیاری از مناطق مشاهده کرده اید. پس بهتر است ابتدا توضیحی کوتاه در مورد این متریال برای شما داشته باشیم. سازه پرگولا برای ساخت سایه بان هایی خاص به کار می رود که برای زیبایی های بصری کاربرد دارد. شاید درد دید اول بتوان گفت شباهت با آلاچیق دارد اما این نوع سازه تنها حالتی سایه بان دارد و با آلاچیق متفاوت است که در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد ارائه خواهیم نمود.

سازه پرگولا

پرگولا چیست؟

پرگولا یک نوع  سازه مسقف است که در محیط های باز و بیشتر به منظور محوطه سازی مورد استفاده می گیرد. این سازه چندان کاربردی ندارد و تنها به عنوان یک سایه بان زیبا و شیک ساخته می شود تا بتواند فضا را زیباتر نماید. سقفی که این سازه ایجاد می کند حالتی مشبک دارد که می تواند خاص و رویایی باشد. برای ساخت پرگولا ممکن است از مصالح و متریال مختلفی استفاده شود در گذشته برای ساخت ستون های این سازه معمولا از گچ و آجر استفاده  میشده است. اما در حال حاضر با پیشرفت های بسیاری که  در زمینه ساختمان سازی و متریال های مناسب صورت گرفته است از مصالح مدرن در ساخت سازه پرگولا استفاده می کنند.

چیزی که در سازه پرگولا بسیار مهم و اهمیت بالای دارد انتخاب صحیح مصالح می باشد. زیرا مصالح باید با توجه به آب و هوا انتخاب شوند تا دچار آسیب نشوند و بتوانند نمای زیبا خود را حفظ کنند. به طور مثال استفاده از چوب برای ساخت پرگولا در مناطق پر باران و مرطوب و برای ویلاهای ارزان به هیچ وجه انتخاب مناسبی نیست.

مصالحی که شما می توانید برای ساخت پرگولا از آن استفاده نمایید شامل:، چوب، فلز، ترموود و چوب پلاست است. چوب ترمو در مقابل سایر چوب ها دارای استحکام و استقامت بسیار بالایی است و اگر می خواهید که پرگولای شما از جنس چوب باشد بهتر است از چوب پلاست استفاده نمایید و یک رنگ برای مقاوم تر کردن بر روی چوب پلاست بزنید زیرا این کار می تواند طول عمر سازه را بالاتر ببرد و همچنین آن را برای استفاده در هر گونه شرایط آب و هوایی حتی رطوبت  ویلاهای ساحلی و ویلاهای جنگلی مقاوم نماید.

نوع متریال دیگری که می تواند مقاومت بالایی داشته باشد فلز است. همان طور که گفتیم آب و هوا تاثیر بسیاری برانتخاب متریال برای ساخت پرگولا دارد اما علاوه بر شرایط جوی و هوایی نوع کاربردی که پرگولا برای آن ساخته می شود نیز می تواند نشان دهنده این باشد که از چه نوع متریالی باید استفاده نمود. پس در نهایت برای انتخاب متریال پرگولا باید نوع کاربری، زیبایی و شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر، سلیقه شخصی افراد در انتخاب مصالح مناسب را در نظر گرفت.

 

مکان ساخت پرگولا

پرگولا به عنوان یک سایبان ساخته می شود که فضایی مانند آلاچیق را ایجاد می کند تا بتوان در آن ناحیه در زیر سایه بان نشست و از مناظر لذت برد. این سازه را می توان در هر جایی ساخت اما جالب است که پرگولا را در ورودی خانه بسازید تا از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری نماید و همچنین می توانید در پشت بام و یا حیاط ویلای خصوصا ویلاهای استخردار آن را بسازید تا هم زیبا باشد و هم از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری شود و یک سایه بان زیبا را برای شما ایجاد نماید.

 

سازه پرگولا

انواع پرگولا

تقسیم بندی پرگولا با توجه به نوع مصالحی که از آن ها ساخته می شود و شکل هایی که در هنگام ساخت به آن داده می شود، صورت می گیرد. همان طور که در بالا اشاره شد پرگولا می تواند از مصالحی مانند: چوب، فلز، ترموود و چوب پلاست ساخته شود اما اینکه با توجه به اشکال ساخته شده چگونه تقسیم بندی می شود باید گفت که شامل دسته های: پرچین دار، دیواره دار ثابت، دیواره دار متحرک، دیواره دار پره ای، دیواره دار شیشه ای و بدون دیواره می باشد. هم چنین پرگولاها به دو شکل مسطح و شیروانی قابل ساخت می باشند.

پرگولا مسطح

پرگولا مسطح که دارای یک سقف به صورت استاندارد می باشد و شیب آن 5 درجه است. این شیب برای مواقع بارانی و برفی باید وجود داشته باشد تا از انباشت آن ها بر روی سقف جلوگیری شود. این سازه را باید یک سایه بان چند منظوره در نظر گرفت.

پرگولای شیب دار

پرگولای شیروانی به صورتی است که طاق آن  دارای زوایای برش خورده  است و در قسمت مرکزی به یکدیگر متصل می شوند. این گونه سازه ها دارای زیبایی خاصی هستند و می توانند فضا را بسیار زیبا نمایند از این رو بهتر است از آن ها در باغ و حیاط ویلا استفاده نمود تا در دید باشد.

یکی از جذابیت هایی که سازه پرگولا دارد این است که می توانید آن را با گیاهان رونده تزیین نماید در این حالت یک فضای بسیار رویایی و زیبا را می توانید برای خودتان ایجاد نمایید. حتی این امکان وجود دارد که در فصول گرم سال که بارش باران وجود ندارد پارچه های رنگی بر روی سقف آن قرار دهید تا هم به زیباتر شدن محیط کمک نمایید و هم اینکه به میزان حداکثری از تابش نور خورشید جلوگیری نمایید. اگر می خواهید در این مکان دورهمی برگزار نمایید بهتر است که به سراغ انتخاب صندلی های مناسب بروید تا به دوستانه تر شدن فضا کمک نماید.

 

سازه پرگولا

تفاوت پرگولا و آلاچیق

حال در این قسمت خواهیم گفت که تفاوت پرگولا با آلاچیق در چیست. این دو سازه با یکدیگر تفاوت هایی دارند که بهتر است به تعریف هر یک بپردازیم تا با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند. ابتدا به تعریف آلاچیق خواهیم پرداخت. آلاچیق یک فضایی ست که دور آن محصور بوده و سقفی بسته دارد و گاها دارای نیمکت های چوبی چسبیده به خود سازه می باشد. اما ساختار پرگولا معمولا به این شکل است که اطراف آن باز بوده و محصور نیست و تنها یک سقف مشبک و نه کاملا پوشیده وجود دارد که بیشتر حالت تزیینی و زیبایی دارد.

 

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای خرید ویلا درشمال به ویژه  نوشهر و یا منطقه ونوش ویا خرید ویلا چمستان اجاره و یا خریداری نمایید می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در چمستان  و خرید ویلاهای ساحلی در نوشهر  آشنا بشوید.

اپلیکشن امیران
اپلیکشن امیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.