چشمه باداب سورت جاذبه طبیعی و گردشگری زیبای مازندان

آشنایی با جاذبه طبیعی چشمه باداب سورت

0
اپلیکشن امیران
اپلیکشن امیران

 

چشمه های باداب سورت در استان مازندران یکی از میراث طبیعی ایران و جادبه های طبیعی می باشد که بسیار زیبا و شگفت انگیز است. این چشمه ها در نزدیکی شهر ساری و روستای اروست واقع شده اند. طبیعت زیبای اطراف این چشمه هم از جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیار زیبایی ست که خالی از لطف نیست. بوته ها و جنگل های بسیار زیبا و زیادی اطراف این دریاچه را در بر گرفته اند.

باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ تحت عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شدند. چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان بوده و به عنوان یک اثر طبیعی بی نظیر است.

چشمه باداب سورت

موقعیت چشمه

چشمه‌ های باداب سورت در جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار گرفته است. این چشمه‌ های زیبا از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌ های پایین دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ‌ای و درختچه‌ ها است. درغرب چشمه  نیز روستای اروست واقع شده است.

اگر می خواهید جاذبه های گردشگری شمال را ببینید بدون شک این چشمه ها می تواند زیباترین آن ها باشد و تکمیل کننده سایر زیبایی های مناطق شمالی.

ویژگی‌ ها

چشمه‌ های باداب سورت شامل دو چشمه با آب‌ های کاملا متفاوت است که این تفاوت در همه وجهه ها از جمله رنگ، بو، مزه و حجم آب دیده می شود. چشمه پرآب دارای آب بسیار شور است و همچنین دارای استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است که بیشتر در فصل تابستان برای آب تنی مورد استفاده قرار می گیرد. آب این چشمه برای  دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن بسیار مفید است. این چشمه به علت شور بودن در فصل زمستان یخ نمی ‌زند.

چشمه دوم که در قسمت بالا و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی بوده و در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته است.

جریان آب‌ های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال ‌ها در شیب پایین دست کوهستانی خود صدها طبقه و ده‌ها حوضچه ‌ی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف ایجاد کرده است. این طبقات و حوضچه‌ها جاذبه ‌ی اصلی و چشمه‌ های باداب سورت است که زیبایی خارق العاده ای دارند. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم ‌اندازهای طبیعی اطراف آن خصوصا در زمان غروب آفتاب واقعا بی نظیر است.

چشمه باداب سورت

ویژگی‌ های زمین‌ شناسی

چشمه باداب سورت اروست در واقع  ژئوپارک محسوب می شود که همزمان با آخرین چین‌ خوردگی البرز درپلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین‌شناسی) شکل گرفته است.

بهترین زمان بازدید

یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از چشمه و حوضچه‌ های باداب سورت فصل بهار و خصوصا ماه اردیبهشت می باشد. زیرا طبیعت جنگل و کوهستان در کنار یکدیگر تکمیل می شوند و منظره ی بسیار زیبایی دارد.

اگر عکاس هستید حتما در زمان غروب و یا طلوع در این منطقه باشید تا بتوانید منظره هایی بسیار زیبا و بدیع را مشاهده نمایید و از آن ها عکس بگیرید. بدون شک عکس هایی بسیار زیبا و خاص خواهند بود. این چشمه ها حتی در بدترین شرایط آب و هوایی نیز مقاوم بوده اند و می توان گفت هیچ گاه دچار خشکی نشده اند.

چشمه های باداب در ارتفاع 1840 متری قرار گرفته اند. به غیر از ایران کشورهایی مانند ترکیه و آمریکا و نیوزلند نیز دارای چشمه های باداب سورت می باشند.

راه‌ های دسترسی

برای رسیدن به روستای اروست اگر از تهران حر کت می کنید می توانید به دو طریق و از دو راه  و مسیر مختلف خود را به چشمه های باداب برسانید. یکی از جاده ها سمنان و دیگری از جاده های مازندران می باشد.

جاده‌های استان سمنان مسافت کمتری دارد و ایمن ‌تر نیز هستند، در مقابل جاده‌ های استان مازندران طولانی تر هستند و شاید ایمنی چندانی نداشته باشند اما بدون شک بسیار زیباتر و سرسبزتر خواهند بود.

مسیر ۱: تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

مسیر ۲: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه‌ های باداب سورت که در چند کیلومتری شرق این روستا قرار دارند، جاده خاکی است.

حتی می توانید در شهرهای چمستان و نوشهر اقامت داشته باشید و ویلا اجاره نمایید و سپس در میان روزهایی که در این شهرها اقامت دارید به بازدید از ای چشمه های زیبا باداب سورت بروید.

چشمه باداب سورت

 مسیر چشمه‌ ها

پس از مسافتی که در بالا گفته شد و آن را طی کردید به تلمادره می رسید در اینجا یک پاسگاه پلیس خواهید دید. یک جاده رو به ‌روی این پاسگاه قرار دارد که  به سمت روستای  اروست می‌ رود. در این مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه ‌سر گذر خواهید نمود و در نهایت به سه راهی می‌ رسید که به سه خط نیزمعروف است (سه راهی اروست، مالخواست، باداب سورت). در این قسمت باید دقت نمایید که مسیر را اشتباه انتخاب نکنید.

 مسیر سمت چپ  که آسفالت است را در پیش بگیرید و پس از ۲ کیلومتر به روستای اروست خواهید رسید و اگر مسیر آسفالت سمت راست را انتخاب نمایید هم به روستای مالخواست خواهید رسید. اما یک مسیر مستقیم نیز وجود دارد  که خاکی است و در نزدیکی روستای اروست قرار گرفته که به سمت چشمه‌ ها می ‌رود.

حدود 3 کیلومتر باید این مسیر خاکی را در پیش بگیرید پس از طی حدود 3 کیلومتر در این مسیر خاکی به یک دو راهی می رسید که هر دو نیز خاکی هستند و در سمت چپ جاده قرار دارند و از نظر کیفیت جاده چندان فرقی با هم ندارند و هر دو خاکی هستند. یکی از آن‌ ها که دورتر و قدیمی است و دیگری جدید و همچنین خصوصی که متعلق به یک معدن متروکه است و در مسیرتان اول به این جاده برمی‌خورید در صورتی که تمایلی برای ادامه آن ندارید می توانید به راه خود ادامه دهید تا  به مسیر قدیمی و عمومی برسید. هر دوی این مسیرها به بالای تپه ‌ای می‌ رسند که چشمه‌ ها روی آن واقع است.

اگر قصد داشتید از جاده خصوصی عبور نمایید باید یک جاده خاکی را در پیش بگیرید تا به  یک استخر ذخیره آب کشاورزی برسید. کنار این استخر محل پارک خودرو تعبیه شده است و یک جاده خاکی سر بالایی وجود دارد که همان جاده معدن است. این موضوع را در نظر داشته باشید که در این صورت باید از آن جا تا چشمه ‌ها را پیاده طی کنید.

 اگر خودروهای شاسی بلند داشته باشید می توانید با ماشین پیش بروید اما باید در نظر داشته باشید که در نزدیک معدن هستید و ممکن است سنگ های معدنی برای شما دردسر درست نمایند.

پس از آن که این جاده خاکی سر بالایی و خصوصی را طی کردید، به یک کانکس نگهبانی می ‌رسید که از آن به بعد ورود خودرو ممنوع است. ۳۰ متر جلوتر از آن کیوسک، چشمه‌ ها قرار دارند. اگر قصد دارید یک شب را در کنار این چشمه های زیبا بگذرانید می توانید از حسینیه روستای اروست به طور رایگان برای اقامت در این منطقه استفاده نمایید.

 

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای این که بتوانید یک ویلا درشمال به ویژه  نوشهر و یا منطقه ونوش و چمستان اجاره و یا خریداری نمایید می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و چمستان آشنا بشوید.

اپلیکشن امیران
اپلیکشن امیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.