دریاچه شورمست؛ دریاچه ای طبیعی در ارتفاعات سواد کوه

معرفی و آشنایی با دریاچه شورمست

0
اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

دریاچه طبیعی شورمست از جمله جاذبه‌های دیدنی شهرستان سواد کوه است که در فاصله  ۶ کیلومتری شهر پل سفید قرار دارد. این دریاچه کوچک اما در عین حال بسیار زیباست که می تواند برای علاقه مندان به طبیعت بسیار جذاب و دوست داشتنی باشد. برای اینکه در مورد این دریاچه نحوه سفر به آن اطلاعاتی کسب نمایید در ادامه با ما همراه باشید.

دریاچه شورمست

معرفی دریاچه شورمست

دریاچه شورمست در ارتفاعات قرار دارد که اطراف آن را درختان بلند قامت توسکا فرا گرفته است. شورمست تنها دریاچه طبیعی سواد کوه می باشد.عمق دریاچه پنج تا ۱۵ متر است و چیزی حدود یک سوم‌ عمق آن پوشیده از خزه و جلبک است. وسعت این دریاچه، ۱۵ هزار متر مربع است که با گستره‌ای شرقی غرب، طول حدود ۳۰۰ متر و ۷۰ متر عرض دارد. شورمست در ارتفاع ۹۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد که با مختصات دریاچه ای کوچک محسوب می شود.

دریاچه شورمست از آب چشمه‌های زیرزمینی منشا می گیرد. در سال های گذشته دریاچه پر آب تر بود تا جایی که سرازیر می شد  و رودخانه ای را ایجاد می کرد اما در حال حاضر دیگر چنین نیست و حتی گاهی آب دریاچه پایین تر از حد معمول نیز می رود. آب و هوای اطراف دریاچه شورمست بسیار مطبوع و عالی است که برای رها شدن از فضای شهری و شلوغی های آن می تواند مانند یک مکان بهشتی باشد. البته در فصلی که گردشگر زیاد به این منطقه می رود چندان بکر نیست و شاید شلوغ هم باشد.

دریاچه شورمست کجاست؟

دریاچه شورمست در نزدیکی یک روستا به نام شورمست در جنوب استان مازندران واقع شده است. این دریاچه را در جنوب غربی شهرستان سوادکوه، در ۶ کیلومتری غرب شهر پل‌ سفید و در نزدیکی شهرک صنعتی شورمست می ‌توانید ببینید. این دریاچه طبیعی در ارتفاعات مشرف به پل سفید واقع شده است و به ‌دلیل قرار گرفتن در شاه‌ راه تهران – شمال و وجود دو محور جاده آسفالته و راه‌ آهن از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

دریاچه شورمست

آدرس دریاچه شورمست

اگر از تهران می خواهید به سمت بابلسر و نور و نوشهر حرکت کنید و از سمت سواد کوه می خواهید این مسیر را بپیمایید می توانید؛ از جاده فیروزکوه به ‌سمت قائم‌ شهر حرکت کنید، حدود ۶۵ کیلومتر بعد از فیروزکوه و گذشتن از کنار پل ورسک به شهر پل ‌سفید می ‌رسید. در مرکز شهر مسیر آسفالتی به ‌سمت روستای شورمست می ‌رود. با ورود به این مسیر و عبور از پل کوچک ابتدای آن و طی مسیر تقریبی پنج کیلومتر به دوراهی می‌ رسید که مسیر سمت راست به روستای شورمست و مسیر سمت چپ به دریاچه شورمست می‌رسد .

  • از تهران تا دریاچه شورمست ۲۰۰ کیلومتر است و نزدیک به سه ساعت زمان برای رسیدن نیاز است.
  • از فیروزکوه تا دریاچه شورمست ۷۵ کیلومتر راه است.

آب و هوای دریاچه شورمست

آب ‌و هوای دریاچه شورمست چهارفصل را به صورت یک‌ جا دارد زیرا شورمست در ارتفاعات قرار گرفته است و به همین دلیل  ترکیبی از آب و هوای سرد و کوهستانی فیروزکوه و معتدل قائمشهر است. به خاطر وجود جنگل نیز آب و هوای آن کمی معتدل شده است. در فصل تابستان هوای خنکی دارد و در زمستان هوایی بسیار سرد.

امکانات رفاهی دریاچه شورمست

در  کنار این دریاچه امکاناتی چون رستوران، سوپر مارکت، سرویس بهداشتی و پارکینگ وجود دارد. همچنین برای ورود به محوطه نیز، نیاز است که ورودی پرداخت نمایید. پس با این وجود دیگر نیازی نیست نگران لوازم و امکانات رفاهی باشید.

امکانات اقامتی دریاچه شورمست

اگر قصد اقامت و گذران شب در کنار دریاچه شورمست را دارید می توانید در قسمت هایی ویژه که برای چادر طراحی شده است چادر بزنید و شب را به همراه خانواده بگذرانید. کمپ زدن و روشن نمودن آتش در کنار دریاچه بسیار جذاب و لذت بخش  است که می توانید این تجربه را همراه با خانواده و  یا دوستان خود داشته باشید. البته این موضوع را به یاد داشته باشید که برای چادر و کمپ زدن نیاز است که هزینه ای را پرداخت نمایید تا بتوانید شب را در این منطقه گذران نمایید.

اگر تمایلی برای چادر زدن ندارید می توانید از ویلاها و کلبه هایی که وجود دارد استفاده نمایید  و آن ها را اجاره نمایید. البته  اگر دوست دار محیط روستایی هستید، می توانید به روستای شورمست بروید و شب را در آن جا گذران نمایید این روستا نزدیک دریاچه است.

دریاچه شورمست

تفریح در دریاچه شورمست

ماهی ‌گیری از تفریحات جالب دریاچه شورمست است که می توانید با استفاده از قلاب ماهی گیری این کار را انجام دهید. البته دقت نمایید که در فصل مجاز اقدام به کار نمایید تا اکوسیستم دریاچه و منطقه را بهم نریزید. زیرا در غیر این صورت این دریاچه ی زیبا نابود خواهد شد. قایق سواری و اسکی روی آب که با وجود اسکله شناور و قایق‌ های پدالی امکان قایق‌ سواری را برای شما فراهم می کند. اسکی روی آب از دیگر تفریحات جلب آبی شورمست است.

تاب بازی و اسب ‌سواری که دو نمونه از تفریحات پرطرفدار و دوست داشتنی هستند شما با اسب می توانید تمام محیط اطراف دریاچه را بگردید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید. همچنین تاب سواری که از دیگر دوست داشتنی ها برای هر فرد می باشد. اگر اهل دوچرخه سواری هستید حتما در این سفر دوچرخه را همراه خود داشته باشید. قسمت بالای دریاچه شورمست برای رکاب ‌زنی بسیار مناسب است. شنا کردن در دریاچه شورمست ممنوع است و بهتر است هرگز این کار را انجام ندهید با توجه به وجود جلبک های قسمت زیرین این دریاچه شنا کردن چندان کار درستی نیست.

بهترین فصل دریاچه شورمست

در فصل بهارسر سبزی و طراوت بسیار زیبا می تواند یک گشت و گذار بسیار عالی را به ما هدیه دهد. در واقع بهترین فصل برای بازدید از این دریاچه فصل بهار است. البته باید فصل پاییز و زیبایی های آن را دست کم گرفت زیرا با چند رنگ شدن برگ درختان خواهید دید که زیبایی های بسیاری اطراف دریاچه را فرا گرفته اند.

اما اگر اوضاع طوری بود که در فصل سرما و زمستان به سراغ بازدید از این دریاچه رفتید، بهتر است دقت نمایید که تجهیزات لازم برای عبور از جاده و رسیدن به دریاچه را دارید. زیرا مسیر حدودا کوهستانی است.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه شورمست

پس از بازدید از دریاچه زیبای شورمست می توانید از مکان های دیدنی دیگر موجود در سواد کوه و قائمشهر بازدید نمایید. تاسیسات عظیم استخراج زغال‌ سنگ، پل ورسک، امامزاده عبدالحق سوادکوه، برج لاجیم، قلعه کنگ لو، امامزاده سام ولام ارفع ‌ده، کوه‌ های صخره ‌ای خروا و نروا از جمله جاذبه‌ های تماشایی سوادکوه است. که می توانید برای نزدیک بودن به قائمشهر در شهر نور و یا نوشهر ویلا اجاره نمایید و در آن جا اقامت داشته باشید.

دریاچه شورمست

کاربرای گرامی می توانند برای خرید ویلا در شمال به ویژه ویلا نوشهر و یا منطقه ونوش و یا  خرید ویلا در چمستان ، از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای امیران در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با مراجعه به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و خرید ویلا در چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.