بررسی مزایا و معایب و همچنین کاربرد سنگ مرمریت

آشنایی با انواع مختلف سنگ مرمریت

0
اپلیکشن امیران
اپلیکشن امیران

سنگ ها همیشه در ساختمان سازی جایگاه ویژه ای داشتند هم برای استفاده در نما و هم برای استفاده در کف. اما سنگ مرمریت بدون شک از جمله متریال های معروف و محبوب برای افرادی ست که در صنعت ساختمان سازی کار می کنند. از این سنگ بیشتر سعی می شود در فضاهای بسته استفاده شود تا با توجه به شرایط جوی و محیطی و تغییرات آب و هوایی تاثیرات منفی بر روی سنگ ایجاد نشود و باعث از بین رفتن جلوه و زیبایی آن نشود. توصیه بسیاری از کارشناسان است که در نمای داخلی از این سنگ استفاده شود.

در غیر این صورت ممکن است اتفاقاتی مانند: ایجاد شکستگی، ترک خوردگی، تغییر رنگ و رنگ پریدگی بر روی نمای سنگ تاثیر بگذارد. در ادامه در مورد سنگ مرمریت توضیحات بیشتری ارائه خواهیم نمود و بررسی های تخصصی انجام خواهیم داد.

سنگ مرمریت

مشخصات سنگ مرمریت

سنگ مرمریت می تواند مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت داشته باشد اما باید در نظر داشته باشید که در برابر شرایط جوی و آب و هوایی متغیر، می تواند دچار تغییر در شکل ظاهری شود خصوصا اینکه در مقابل اسید بسیار آسیب پذیر است این موضوع را برای مناطقی که شهرهای صنعتی هستند و باران های اسیدی در آن ها می بارد باید مد نظر باشید. این سنگ وزنی در حدود ۲۵۶۰ کیلوگرم بر متر مربع دارد و مقاومت فشاری و پایایی آن از سنگ تراورتن بالاتر و از سنگ گرانیت پایین تر می باشد.

اگر می خواهید از سنگ مرمریت در مکان های پر رطوبت مانند ویلاهای استخر دار و یا ویلاهای ساحلی و نمای ویلاهای شمالی استفاده نمایید باید بدانید که به هیچ وجه انتخاب خوبی نیست. زیرا مرمریت خاصیت آهکی دارد و به همین دلیل می تواند جذب آب بسیار بالایی داشته باشد. بسیاری از افراد فکر می کنند که سنگ مرمر با مرمریت شباهت دارد و یکسان هستند اما در واقع چنین نیست و این سنگ ها با یکدیگر بسیار متفاوت هستند.

چنانچه تمایل دارید مقاومت سنگ مرمریت را بالاتر ببرید می توانید در قسمت پشت سنگ از رزین و اپوکسی استفاده نمایید اما باز  هم به طور کل این کار نمی تواند چندان مقاومت سنگ را بالا ببرد و بهتر است بیشتر در نمای داخلی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین اگر مرمریت را در مکان های پر رفت و آمد به کار ببرید خیلی زود شاهد فرسودگی آن خواهید بود.

اما با تمام این تفاسیری که بیان شد نمی توان منکر زیبایی این سنگ شد. هر چه سنگ دارای تراکم بالاتری باشد پس دارای مرغوبیت بالاتری نیز خواهد بود و همین موضوع باعث دوام بیشتری خواهد شد. از این سنگ می توان برای کفپوش و دیوارپوش استفاده نمود زیرا قابلیت ساب پذیری بسیاری دارد و این ویژگی نقطه قوت و تفاوت بسیار با سایر سنگ ها می باشد.

 

سنگ مرمریت

جنس سنگ مرمریت و تفاوت آن با سنگ مرمر

همان طور که در بالا اشاره شد سنگ مرمریت از جنس آهکی و رسوبی است. اما سنگ مرمر دارای جنس آهکی حاصل از دگرگونی می باشد. سنگ های مرمریت با توجه به نوع رسوباتی که دارند به سه دسته تقسیم می شوند که شامل: سنگ کریستال، ابری و چینی است. این سه دسته دارای شکل ظاهری متفاوتی هستند که با توجه به سلیقه هر فرد مورد انتخاب قرار می گرند. نمونه اصلی و خالص این سنگ به رنگ سفید است اما نمونه های دیگر با توجه به نوع رسوباتی که دارد دارای رنگ های خاکستری و سیاه است که علاوه بر رسوبات دارای مواد کربن دار نیز می باشد.

انواع سنگ مرمریت

سنگ مرمریت انواع مختلفی دارد. از جمله سنگ های مرمریت می توان به سنگ مرمریت آباده، سنگ مرمریت اداوی، ارسنجان، ارک، آرک بسطام، ارومیه، اعلمی، آفریکن بلک، اقبال یزد، امپرادور دارک، امپرادور لایت، امپریال، ایرجی، بجستان، بسطام، بلک مارشال، بوانات، پارادایس، پالساندرو (دیپسکو)، پاییز، سنگ مرمریت پرزیدنت، پرشین سیلک، پرطاوسی، تکاب، جرفت، چشمه شیردوش، جوشقان شهیادی، چهرک، چیتا، حمزاوه، خاتم کرمان، خوبسنگان، خور، خوی، خوی قرمز و دارک گلدن اشاره کرد.

بهترین سنگ مرمریت

معادنی که دارای سنگ مرمریت هستند در کشور بسیار متفاوت می باشند و از این رو دارای ویژگی های بسیار متفاوتی نیز هستند که در بالا نمونه ها آن ذکر شد. در ادامه به چند نمونه از سنگ های مرمریت با کیفیت عالی اشاره خواهیم نمود.

سنگ مرمریت دهبید

سنگ دهبید بدون شک از بالاترین کیفیت در میان تمام سنگ های مرمریت برخوردار است. ین سنگ دارای زمینه کرم رنگ است و ساب پذیری بالایی دارد. برای این نوع سنگ اپوکسی، توری و ساینده های مرغوب به عنوان پر کننده استفاده می شود تا مقاومت سنگ را بالا ببرند. هر چه رنگ این نوع سنگ روشن تر باشد دارای قیمت بیشتری می باشد زیرا کیفیت بهتری دارد و بیشتر در لابی هتل ها، واحدهای تجاری شیک و نمای داخلی ساختمان استفاده می شود.

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت بسطام خوی

این سنگ دارای رنگ کرمی روشن به همراه هاله های یخی است. از این متریال برای تولید انبوه استفاده می کنند که دارای جذب آب کمتری است و در مقابل در برابر فشار مقاومت خوبی دارد پس برای آشپزخانه و حمام می تواند مناسب باشد. همچنین به عنوان سنگ فرش در مکان های لوکس نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید دقت نمایید که کف پوش آن و از این جنس سنگ باشد که در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارد. هرچه رنگ سنگ روشن تر و یک دست تر باشد، قیمت آن بالاتر است.

سنگ مرمریت خوی

این سنگ دارای تنوع رنگ بسیار بالایی می باشد که در ساختمان سازی بسیار پرمصرف می باشد. ویژگی این دسته از سنگ مرمریت ساب پذیری بالا، رنگ روشن و آنالیز فیزیکی و شیمیایی خوب است. از موارد کاربرد این سنگ می توان به عنوان سنگفرش واحدهای مسکونی، سنگ پله و دیواره های راه پله استفاده نمود.

سنگ مرمریت بلک آرتا

مرمریت مشکی، بلک آرتا یا هما ماربل از جمله زیباترین سنگ های مرمریت تیره هستند. مقاومت آن در برابر فشار بسیار بالاست و همچنین جذب آب آن پایین می باشد. پس اگر قصد خرید ویلا در مناطق شمالی دارید دقت نمایید که در ویلا از این نوع سنگ برای ساخت استفاده شده باشد و همچنین می توان برای طراحی داخلی ساختمان، کفپوش محیط های اداری و کانتر آشپزخانه از آن استفاده کرد.

سنگ مرمریت پرشین پورتورو

این سنگ با رنگ زمینه مشکی و رگه های عسلی جزو زیباترین و لوکس ترین نوع سنگ ها می باشد. که برای نماهای داخلی و خصوصا سنگ فرش و دیوار استفاده می شود و می تواند بسیار جذاب و زیبا و لوکس باشد.

قیمت سنگ مرمریت

قیمت سنگ مرمریت همان طور که گفته شد به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد اما مهمترین عامل تاثیر گذار بر قیمت کیفیت سنگ می باشد. سنگ مرمریت درجه های کیفی متفاوتی دارد از جمله: سوپر ممتاز، درجه یک و درجه دو.

سنگ مرمریت

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای این که بتوانید یک ویلا درشمال به ویژه  نوشهر و یا منطقه ونوش و چمستان اجاره و یا خریداری نمایید می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

اپلیکشن امیران
اپلیکشن امیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.