انواع عایق حرارتی پرکاربرد در ساختمان سازی

آشنایی با چهار نوع عایق حرارتی

0
اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

 

به دلیل محدود بودن منابع تولید انرژی و حفاظت از محیط زیست باید تا حداکثر جایی که ممکن است از هدر رفت انرژی جلوگیری نماییم و در مصرف آن صرفه جویی نماییم. در سال های گذشته اصلاحاتی در ساختمان سازی صورت گرفته که تا جای ممکن بتوان هدر رفت انرژی را پایین آورد. اما موضوع دیگری که در این میان مهم است استفاده از متریال و عایق هایی برای کاهش و صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. زمانی که فصل سرما می رسد افراد بسیاری سعی می کنند با هر روشی که می توانند خانه را تا جای ممکن محفوظ نمایند و در این جاست که نیاز به عایق حرارتی بیش از گذشته احساس می شود.

 زیرا با کاهش مصرف انرژی هم خانه با میزان سوخت کمتری گرم می شود و هم اینکه در هزینه ها صرفه جویی می شود و قبوض پرداختی نیز کمتر می شوند. همچنین در بسیاری از موارد علاوه بر عایق حرارتی در برابر سرما، عایق دربرابر آتش و گرما نیز مقاوم است. از جمله عایق هایی که در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می گرفت، پشم شیشه بود که به عنوان عایق برای لوله های انتقال آب در فصول سرد استفاده می شد. اما در حال حاضر علاوه بر پشم شیشه عایق های جدیدتر با ویژگی های بهتری به روی کار آماده اند که می توان با استفاده از آن ها در ساختمان سازی همه چیز را  به صورت کامل عایق بندی نمود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این 4 عایق همراه با ما باشید.

 

عایق حرارتی

عایق حرارتی چیست؟

عایق حرارتی در واقع  به پوششی گفته می شود که می تواند مانع از انتقال گرما و حرارت از یک مکان به مکان دیگر شود. حرکت گرما از مکان گرم به مکان سرد و یا بلعکس. که برای جلوگیری از این کار باید عایق کاری صورت بگیرد.از عایق حرارتی در مکان های مختلف از جمله دیوارها، سقف، پوشش لوله های آب گرم و سرد و کف ساختمان استفاده می شود. زمانی که درجه حرارت منزل شما متعادل باشد می توان گفت آرامش بیشتر و بهتری برای فرد فراهم شود. عایق کاری باعث می شود هم در فصول گرم و هم در فصول سرد دمای منزل شما متعادل شود.

شاید بگویید عایق کاری کردن ساختمان می تواند هزینه بسیاری داشته باشد اما شما یک بار این هزینه را انجام می دهید و تا سالیان سال با خیال آسوده می توانید در خانه و یا ویلا زندگی نمایید. همچنین در نظر داشته باشید که با توجه به مصرف کمتر انرژی در هزینه های شما صرفه جویی بسیاری می شود. عایق کاری ساختمان می تواند تا حدود 50 درصد از هدر رفت سوخت و انرژی جلوگیری نماید و این هزینه صرفه جویی می شود.

برای انتخاب عایق حرارتی باید به شرایط محیط و آب و هوای اطرافتان دقت بسیاری داشته باشید. ضخامت عایق باید به اندازه ای باشد که بتواند مانع از هدر رفت انرژی شود و هزینه ها را برای شما کاهش دهد. ویژگی هایی عایق خوب شامل: مقاومت حرارتی بالا، مقاومت فشاری ایده آل، عدم رشد قارچ و کپک، مقاومت در برابر نم و رطوبت و چگالی بالا می باشد.

عایق های حرارتی که در بازار موجود هستند به صورت تخته ای، فله ای، نواری، لحافی، لوله ای و آجری می باشند.

مشاهده تمامی ویلاهای لوکس در چمستان

ویژگی های یک عایق حرارتی خوب

  •  در برابر حرارت، عوامل میکروبی و قارچی، فشار و اشعه ماورای بنفش مقاومت بالایی داشته باشد.
  •  از لحاظ شیمیایی خنثی باشد و در برابر عوامل خارجی واکنش ندهد.
  • در مقابل حرارت و گرمای زیاد چروک نشود.
  • چگالی مناسبی داشته باشد.
  • عمر مفید و بالایی داشته باشد.

 

عایق حرارتی

انواع عایق های حرارتی

عایق پشم شیشه

پشم شیشه نوعی از عایق است که از گذشته حتما نام آن را بسیار شنیده اید و از قدیمی ترین عایق های حرارتی است. استفاده از این عایق در محیط های مختلف کاربرد دارد. پشم شیشه نوعی عایق معدنی است که از ذوب شیشه و تبدیل آن به الیاف بدست می آید. احتباس هوا در بین الیاف شیشه ای مانع از انتقال گرما می شود، علاوه بر آن این الیاف عایق  خوبی برای ممانعت از انتقال صوت نیز محسوب می شوند.

پشم شیشه وزن بسیار سبکی دارد و از این جهت عالی ست که وزن زیادی به ساختمان تحمیل نمی کند. همچنین ماده ای کند سوز است که هیچ نقشی در گسترش آتش ندارد و حتی برای عایق ضد آتش نیز مناسب است. از جمله معایب این عایق می توان به عدم مقاومت در برابر نم و رطوبت و ایجاد حساسیت پوستی و تنفسی اشاره نمود که پس می توان گفت برای ویلاهای شمالی و ساحلی چندان مناسب نخواهد بود. در مکان هایی که احتمال می رود رطوبت به عایق نفوذ کند، از پشم شیشه های روکش شده با آلومینیوم استفاده می شود.

عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ هم یک عایق معدنی است که از تحمل حرارتی بسیار بالا دارد. این عایق از سنگ بازالت که حاصل فعالیت های آتشفشانی است ساخته می شود. مقاومت حرارتی این متریال باعث شده آن را به عایقی ایده آل برای مکان هایی نظیر پالایشگاه ها، لوله های حجیم صنعتی، نیروگاه ها و صنایع مختلف تبدیل نماید. پشم سنگ کندسوز است و می تواند حرارت ۷۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل نماید.

عایق پشم سنگ عایقی صوتی و حرارتی است برای عایق کاری انواع ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های بسیار عالی این عایق عدم جذب آب و رطوبت است، در نتیجه امکان رشد قارچ، کپک و باکتری در آن وجود ندارد پس می تواند برای ویلاها شمالی عالی باشد. این عایق خاصیتی دارد که حشرات نمی توانند به داخل آن نفوذ کنند و تخم ریزی نمایند. در نهایت پشم سنگ نمونه ای از بهترین عایق حرارتی می باشد.

عایق الاستومری

ماده اصلی سازنده عایق الاستومری نیتریل فوم است که به عایق  خاصیت ارتجاعی می دهد. انعطاف پذیری عایق الاستومری بسیار بالاست و از مقاومت حرارتی مناسب در برابر حرارت و نفوذ بخار آب برخوردار می باشد. این عایق برای عایق کاری و پوشش تاسیساتی نظیر بویلرها، انواع لوله ها، سوله ها، مخازن و صنایع مختلف کاربرد دارد.

قیمت عایق الاستومری در مقایسه با سایر عایق ها گران تر است اما به دلیل وزن بسیار سبک و چسب دار بودن آن استفاده زیادی دارد. این فوم ها در کنار عایق حرارتی بودن  به عنوان عایق صوتی از انتقال سر و صدا نیز می باشند.

عایق پلی استایرن یا XPS

این عایق که از پلی استایرن اکسترود شده ساخته می شود از جمله عایق های حرارتی بسیار سبک است. این عایق حرارتی بسیار پر استفاده است و برای عایق کاری دیوارهای فونداسیون، سقف های تیرچه و بلوک، سردخانه ها و دیوارهای دو جداره کاربرد دارد. عایق XPS مقاومت زیادی در برابر جذب آب دارد و پوسیده نمی شود که برای ویلاهای شمالی و ساحلی و حتی جنگلی عالی می باشد. سطح این عایق یکنواخت است و به نسبت سایر عایق ها در برابر خزش مقاوم تر است. این عایق قابل برش است و با توجه به فضای مورد نظر می توان آن را برش داد. عایق پلی استایرن دوستدار محیط زیست بوده و هیچ آلرژی در انسان ایجاد نمی کند که بهترین مزیت این عایق است.

 

عایق حرارتی

سخن پایانی

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و خرید ویلا در چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.