آشنایی با تالاب میانکاله؛ بهشتی در بهشهر مازندران

بررسی تالاب و شبه جزیره میانکاله به همراه جاذبه های طبیعی

0
اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

 

دیدنی ها  و جاذبه های طبیعی و گردشگری در ایران و خصوصا شهرهای شمالی ایران کم نیست. اما برخی از این جاذبه ها می توانند به قدری زیبا و خاص باشند که در کمتر جایی از جهان دیده می شوند و اینکه شاید تا به حال در تمام دوران زندگی خود به سفرهایی که رفته اید چنین چیزی را ندیده باشید. یکی از جاذبه های طبیعی بسیار خاص در شمال ایران، تالاب میانکاله می باشد که حالتی شبیه به شبه جزیره دارد و گونه های مختلفی از حیوانات و پرندگان در این مکان وجود دارند. در ادامه به صورت کامل این جاذبه طبیعی را بررسی خواهیم نمود.

 

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله کجاست؟

تالاب میانکاله در نزدیکی شهرستان بهشهر است. این محیط زیبا می تواند مانند یک بهشت برای طرفداران و دوستداران محیط زیست و حیوانات باشد. علاوه بر اینکه در بهار و تابستان زیبایی خاصی دارد در پاییز و زمستان نیز با وجود برگ های رنگارنگ می تواند بازهم زیبایی خود را حفظ نماید. این تالاب که با نام «میان قلعه» نیز شناخته می‌شود، آخرین بازمانده از منطقه نیمه مشجر دریای خزر و مساحت آن در حدود ۷۰ هزار هکتار است.  در فصل پاییز پرندگان گوناگونی از مناطق مختلف جهان مانند شمال روسیه و سیبری، صدها کیلومتر در میانکاله پناه می‌گیرند. فلامینگو، عقاب دریایی دم سفید، پلیکان و انواع مرغابی و قو از جمله پرندگان مهاجری هستند که به این تالاب می آیند..

میانکاله از برنامه‌ های پیشگام حفاظتی سازمان یونسکو است و عنوان ذخیره‌ گاه بین المللی زیست کره یونسکو را به‌ همراه ۱۲ منطقه دیگر در ایران دارد. ذخیره‌ گاه‌ های بین المللی یونسکو، مناطق حفاظت شده طبیعی زیستی بین المللی هستند. از دیگر نقاط ذخیر ه‌گاه در ایران می‌توان به ارسباران در آذربایجان شرقی، جنگل حرا در تالاب خورخوران هرمزگان و دریاچه هامون در سیستان و بلوچستان اشاره کرد. در این تالاب نیز پرورش و زاد آوری گونه‌ های مختلف ماهی انجام می شود. ماهی‌ هایی مانند کپور، کفال، سفید، سوف و ماهی ‌های خاویاری.

موقعیت جغرافیایی تالاب میانکاله

موقعیت تالاب میانکاله در ۴۵ کیلومتری بهشهر، در جنوب شرقی استان مازندران است. تالاب میانکاله درون شبه جزیره‌ای باریک به نام میانکاله قرار دارد. این تالاب از شمال به دریای خزر، از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به تالاب زاغمرز و از شرق به آشوراده و از طریق کانال باریکی به طول کمتر از یک کیلومتر به بندر ترکمن می‌رسد.

تالاب میانکاله

مسیر دسترسی به تالاب میانکاله

برای رفتن به تالاب میانکاله نیاز است که به مازندران بروید. پس از آن به مرکز مازندران یعنی شهر ساری. دو مسیر به تالاب وجود دارد یکی مسیر طولانی اما با دیدنی های بسیار زیبا و جذاب. دیگری مسیری کوتاه که از سمت شهر نکا پس از طی ۵۶ کیلومتر مسیر و گذشتن از بهشهر، به تالاب میانکاله می‌ رسید. در مسیر دوم ابتدا باید با طی مسافتی ۴۶ کیلومتری به بندر امیرآباد بروید و از آنجا به‌ سمت تالاب میانکاله در جهت شرق حرکت کنید، پس از طی پنج کیلومتر، محدوده  پناهگاه حیات وحش آغاز می‌شود، اما تا تالاب راه بیشتری است.

مناطق دیدنی اطراف تالاب میانکاله

در مسیر بین شهر ساری تا تالاب میانکاله جاذبه‌ های طبیعی جذابی قرار دارند که باید طبق یک برنامه ریزی دقیق پیش بروید تا بتوانید از تمام آن ها بازدید نمایید. «دشت ناز» یکی از این جاذبه ها در نزدیکی شهر ساری، در مسیر جاده سیاهکلرود به تالاب میانکاله می باشد. این دشت، پناهگاه زیبای حیات وحش ۵۵ هکتار مساحت دارد و مرکز تکثیر و نگهداری گوزن زرد خالدار ایرانی، این ‌گونه زیبای رو به انقراض است. این دشت مملو از درختان هیرکانی و بلوط کهنسال است. جنگل چشم‌اندازی زیبا دارد. پرواز دسته‌جمعی پرندگان و قرقاول ‌ها نیز می تواند توجه شما را جلب نماید.

در نزدیکی بندر امیرآباد تالاب «لپو زاغمرز» وجود دارد. این تالاب  در مسیر جاده ساحلی بهشهر بعد از نیروگاه حرارتی برق نکا به تالاب زاغمرز می‌رسید. این تالاب از میانکاله جدا است. در این مکان پرندگان کمتر دیده می شوند. آبزیان در تالاب زاغمرز متنوع هستند، اما صید آن‌ها غیر مجاز است.

تالاب میانکاله

جزیره آشوراده

پیشروی و گسترش رشته ساحلی شبه جزیره میانکاله درجنوب شرقی دریای خزرباعث به وجود آمدن  بزرگترین خلیج دریای خزر شده است. خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر، بین بهشهر در استان مازندران و بندر گز در استان گلستان قرار دارد. این خلیج بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله است و این دو محیط زیستی جدایی ناپذیرند. خلیج گرگان ۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و عمق آن در بیشترین نقطه در زمان بالا آمدن آب، به چهار متر می‌رسد. هرچه در خلیج به شرق پیش برویم، تا حوالی ضلع جنوبی آشوراده، آب عمیق‌تر می‌شود.

آشوراده تنها جزیره دریای خزر است که در مرکز شبه جزیره میانکاله می باشد و از طریق کانال طبیعی «خوزینی»، از میانکاله جدا شده است. آشوراده در یک کیلومتری اسکله بندر ترکمن قرار دارد. در سال ۱۳۷۲، به‌ دلیل بالا آمدن سطح آب دریا، ساکنان آن، این جزیره را ترک کردند و امروزه تنها کارکنان اداره شیلات در این جزیره سکونت دارند. آشوراده از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه «چپق اوغلی»، از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان، محدود می‌شود. در منابع تاریخی، آشوراده مجمع الجزایر شمرده می‌شد که دلیل آن هم‌جواری دو جزیره کوچک با آن بوده است که امروزه زیر آب رفته‌اند.

در سفر به میانکاله با خود چه ببریم؟

اولین و بهترین و مهم ترین وسیله ای که در این سفر برای شما نیاز است دوربین دو چشمی می باشد. می توانید دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری حرفه ای نیز همراه خود داشته باشید خصوصا اگر عکاسی حرفه ای هستید . برای این کار بهتر است همراه با دوربین لباس های همرنگ طبیعت نیز همراه خود داشته باشید تا پرندگان و غیره و متوجه حضور شما نشوند و به راحتی بتوانید به کار عکاسی خود برسید. اگر می خواهید مدت زمانی زیادی را در این منطقه بمانید حتما سایه بان و وعده های غذایی را همراه خود داشته باشید.

در نهایت کیسه زباله همراه خود داشته باشید تا زباله هایی که تولید  می کنید را همراه با خود بازگردانید و در طبیعت رها نکنید. اگر تمایل دارید که به تالاب وارد شوید به دلیل اینکه گل آلود است بهتر است لوازمی مانند چکمه را همراه خود داشته باشید

اقامت در میانکاله

برای اقامت در این منطقه بهتر است شهرهای اطراف تالاب میانکاله را انتخاب نمایید. می توانید در شهرهایی در گرگان سکونت داشته باشید و یا اینکه در شهر نور، نوشهر و یا چسمتان نیز سکونت داشته باشید تا در طول مسیر دیدنی های دیگر را بتوانید مشاهده نمایید و یا در شهرهای جذاب نور و چسمتان بتوانید به تفریح بپردازید. در این شهرها می توانید ویلاهای ساحلی و یا جنگلی اجاره نمایید.

 

تالاب میانکاله

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای خرید ویلا درشمال به ویژه خرید ویلا نوشهر و یا منطقه ونوش و یا  خرید ویلا چمستان می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و خرید ویلا در چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.