آشنایی با انواع سنگ مالون یا سنگ لاشه برای نما سازی

ویژگی های سنگ مالون و کاربرد آن

0
اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

سنگ مالون یا سنگ بادبر طبیعی که با نام سنگ لاشه نیز شاید شناخته شود، یک سنگ و یا متریالی که می توان آن را تراش داد و به اشکال دلخواه درآورد همچنین قابلیت چکش خواری آن نیز باعث می شود که بتوان در قسمت های مختلفی از آن استفاده نمود. در ادامه این متن با ما همراه باشید تا به صورت تخصصی تر این متریال را بررسی نماییم و مزایا و معایب آن را نیز بررسی کنیم.

ویژگی های سنگ مالون

سنگ مالون که قابلیت چکش خواری دارد و می توان آن را به اشکال منظم تراش داد. به صورت معمول سنگ ها در اشکالی به شکل مربع و مستطیل تراش داده می شوند. این سنگ در حالت استاندارد دارای ارتفاعی حدود ۲۸ و طول ۲۰ تا ۴۰ و عرض ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر می باشد. اصطلاح جالبی نیز وجود دارد که در آن  عرض مالون با نام گوشت مالون نیز شناخته می شود. این سنگ ویژگی جالبی دارد که و آن این است که  بر اساس اندازه سنگ، نام گذاری های متفاوتی دارد. اگر طول این سنگ از ارتفاع آن کم تر باشد در اصطلاح به آن مالون کله می گویند.

در صورتی که طول آن از ارتفاع بیش تر باشد، مالون راسته و هم چنین نمونه ای از این سنگ که در کنج و نبش دیوارها استفاده می شوند، با نام مالون نبشی شناخته می شود. به طور کلی می توان گفت هر ۱۲ تا ۱۴ عدد سنگ مالون استاندارد، می تواند دیواری به ابعاد یک متر مربع را پوشش دهد. برای اینکه بتوان این سنگ را با خیال آسوده نصب نمود پشت آن را به صورت مخروطی تراش می دهند تا ملات به خوبی به آن بچسبد و استحکام خوبی پیدا کند تا پس از مدتی کنده نشود و سقوط نکند.

انواع سنگ مالون

سنگ مالون انواع مختلفی دارد که بر اساس استخراج از معادن مختلف و همچنین نحوه آماده سازی به چند دسته تقسیم ی شود. مالون در انواع رنگ های مختلف از جمله مشکی، قهوه ای، زرد، قرمز جگری، طوسی، شیری و غیره وجود داشته و می توان در مصارف مختلف از آن ها استفاده کرد. سنگ سبز مالون نمونه ای از سنگ های مالون با کیفیت می باشد که جذب آب پایین و مقاومت بالایی دارد که برای مناطق شمالی و ویلا سازی در شمال و ویلاهای ساحلی بسیار مناسب است. طیف رنگی این متریال از سبز روشن تا تیره می باشد.

از دیگر انواع این متریال می توان به سنگ مالون جوشقان رگ لیمویی، جوشقان رگ قرمزی، مالون سفید مشکی، سفید لیمویی، رنگی، گردویی، درختی، قرمز و زرد، چند رنگ، کوهی، کرم، جوشقان ممتاز، مالون کریستال ۳ سانتی متر، کریستال ۱.۵ سانتی متر، مالون زرد، مالون ۲ رنگ و مشکی نجف آباد نام برد.

سنگ مالون

کاربرد سنگ مالون

از جمله کاربردهایی که سنگ مالون دارد شامل:

  • نماسازی
  • سنگ فرش و راه پله
  • استفاده در ساخت دیوارهای باربر و غیر باربر
  • جدول سازی
  • ساخت نمای پل
  • ساخت دیوار در پارک ها
  • ساخت دیوار حایل
  • ساخت دیوارهای جدا کننده

سطح بیرونی این سنگ نامنظم است و همین موضوع باعث می شود که بتوان در محیط هایی مانند: ساخت پله و یا دیوارهای باغ و حیاط از آن استفاده نمود زیرا می تواند فضا را زیبا نماید. اگر از این متریال استفاده می کنید و در محیط آن را به کار می برید نورپردازی را هیچ وقت فراموش نکنید زیرا نورپردازی با توجه به سطح نامنظم این سنگ می تواند جلوه زیبایی به آن ببخشد. همچنین فرم طبیعی این متریال آن را به گزینه ای مناسب برای ساخت دیوارهای باغچه نیز تبدیل کرده است.

برای کف سازی حیاط نیز مالون می تواند انتخاب خوبی باشد زیرا هم باعث زیبایی فضا می شود که در کنار نورپردازی عالی خواهد شد هم با توجه به نفوذ آب پایین می تواند برای ویلاهای استخر دار عالی باشد. اما به این نکته توجه نمایید که به دلیل سطح ناصافی که دارد برای حمل اجسام بر روی آن ممکن است دچار مشکل شوید. البته از این سنگ علاوه بر نماسازی و کف سازی می توانید در طراحی دکوراسیون داخلی نیز از آن استفاده نمایید. خصوصا برای دیوارهای کنار شومینه نیز می تواند انتخاب زیبا و خاص باشد.

 

سنگ مالون

انواع سنگ مالون بر اساس نحوه آماده سازی

این متریال بر اساس طریقه آماده سازی به سه دسته تقسیم می شود:

– مالون تمام تراش

سنگ تمام تراش به سنگی گفته می شود که تمام قسمت های ملات خور و پشت آن تراش داده می شود به شکل مخروطی برای چسبیدن بهتر ملات.

– مالون سر تراش یا نیم تراش

این مدل به نمونه هایی گفته می شود که هر چهار طرف نمای آن تراشیده شود ولی پشت آن بدون تراش باقی بماند.

– مالون اندازه

به سنگ تمام تراشی که بر اساس اندازه معینی برش داده می شود، سنگ اندازه گفته می شود.

مشخصات کیفی لازم برای سنگ مالون

سنگ مالون بیشتر در کارهایی مانند:  ساختمانی، پل ها، تونل ها، سدها و غیره استفاده می شود، توجه به ویژگی های سنگ شناختی، شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی آن ها از نکات مهم و قابل توجه می باشد. یک سنگ مالون خوب باید عاری از کانی های رسی و سایر کانی هایی که سبب هوازدگی می شوند، باشد. هم چنین متریالی که به منظور انجام فرآیندهای عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد، باید جذب آب پایین و مقاومت فشاری بالایی داشته باشد.

سنگ مالون

مقایسه سنگ لاشه و مالون

سنگ لاشه همان سنگ مالون است با این تفاوت که سنگ لاشه یک سنگ نتراشیده و مالون نمونه ای از سنگ های تراشیده و دارای قابلیت چکش خواری می باشد. سنگ لاشه و مالون با نام سنگ های ابعادی در کارهای عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند هرچه مقاومت فشاری و میزان استحکام و مقاومت این سنگ ها در برابر عوامل محیطی و فرسایش بیش تر باشد، کاربرد آن ها در فعالیت های مختلف ساختمانی و عمرانی نیز بیش تر خواهد بود.

مشخصات کیفی لازم برای سنگ لاشه

  • این متریال باید دارای میزان سختی قابل قبولی باشد.
  • شرایط استخراج آن باید به شکل روباز و آسان بوده و کم ترین میزان هدررفت را داشته باشد.
  • سنگ لاشه باید فاقد لایه بندی ظریف باشد.

 

موارد کاربرد سنگ لاشه

سنگ های مالون در ساخت پایه پل و پی ساختمان استفاده می شود، در دسته سنگ های لاشه یا همان سنگ های نتراشیده نیز  قرار می گیرند. از دیگر موارد کاربرد این متریال می توان به استفاده از آن ها در تهیه ماسه سبک برای آسفالت و بتن اشاره کرد. تهیه پوکه معدنی و استفاده در ساخت دیواره آب بندها از دیگر موارد استفاده از این متریال می باشد.

سنگ مالون

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای خرید ویلای استخردار به ویژه خرید ویلای شهرکی و یا منطقه ونوش و یا  خرید ویلا چمستان می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و خرید ویلا در چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.