روستای کندلوس مکانی به قدمت تاریخ میلادی

راه های دسترسی به روستای تاریخی کندلوس

0
اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

شمال کشور در کنار طبیعت زیبا، دارای روستاهای بسیار دیدنی و جذابی است که علاوه بر جاذبه های گردشگری و طبیعی دارای اماکن فرهنگی و  تاریخی بسیاری نیز می باشند. خصوصا دریاچه های طبیعی که مهم ترین بخش جاذبه های ایران می باشند. در ادامه برای شما می خواهیم مطالبی از روستای کندلوس را قرار  دهیم که قدمتی چند هزار ساله دارد.

روستای کندلوس

روستای کندلوس کجاست؟‌

کندلوس نام روستایی است ییلاقی که در استان مازندران است. این روستا به دلیل درا بودن آب و هوایی عالی و طبیعتی زیبا مانند بسیاری از روستاهای شمال کشور مقصد بسیاری از گردشگران می باشد. کندلوس در دامنه رشته‌ کوه‌های البرز است و قدمتی چندین هزار ساله دارد و در واقع از روستاهای معروف شمال کشور می باشد. شاید جالب باشد که بدانید قدمت این روستا به قبل از میلاد مسیح، تمدن ایران پیش از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام باز می گردد.

کندلوس 75 کیلومتر با نوشهر زیبا فاصله دارد و جزو بخش کجور این شهر محسوب می ‌شود. برای رفتن به کندلوس، ابتدا باید خود را به جاده کرج به چالوس و 25 کیلومتری این شهر برسانید و سپس از دوراهی «دوآب» به سمت کجور حرکت کنید. در ادامه این مسیر به پل رودخانه چالوس می ‌رسید و وارد جاده‌ ای آسفالت می ‌شوید. پس از آن با دنبال کردن تابلوهای راهنما می توانید خود را به روستای کندلوس برسانید.

روستای کندلوس

چرا باید از کندلوس بازدید کنیم؟

چیزی که در این روستا جلب توجه می کند محیط بسیار تمیز روستا است و در ادامه خانه هایی قدیمی و با طراحی های سنتی و جذاب است. تمام کوچه های این روستای زیبا به صورت سنگ فرش شده است  دیوارها نیز اکثرا به صورت کاه گلی می باشند. در این روستا به هیچ وجه نباید زباله بریزید و در واقع جزئی از قوانین این منطقه است. طبق گفته های افرادی محلی در این روستا هیچ وقت دزدی رخ نداده است و همچنین گفته می شود که محل گذر رستم، پهلوان به نام ایرانی نیز بوده است. شغل اصلی مردم این روستا، کشاورزی و دامداری است. البته عده ای نیز به صورت تخصصی در زمینه تولید و پرورش گیاهان دارویی فعالیت دارند.

جاهای دیدنی روستای کندلوس

آبشار کندلوس

در این روستای ییلاقی نیز آبشاری پرآب و 10 متری به نام «آبشار کندلوس» وجود دارد که برای سیدن به آن باید یک  ساعت پیاده روی نمایید. این آبشار حدودا 5 کیلومتر با خود روستا فاصله دارد و در فصل بارش باران، حسابی پرآب می‌شود.

روستای کندلوس

دیو چشمه

در اطراف روستا، چشمه‌ های آب معدنی سرد مختلفی وجود دارد که «دیو چشمه» بزرگترین آنها می باشد. آب این چشمه از دل زمین می‌ جوشد که در گرمای تابستان می تواند آبی گوارا برای رهگذران باشد.

امام ‌زاده فضل و فاضل

امام ‌زاده فضل و فاضل از جمله اماکن متبرکه در این روستا می باشد. این آرامگاه دارای برجی آجری و چهار ضلعی با ایوانی چوبی است که در بخش شرقی روستا واقع شده است. در بخش داخلی نیز کتیبه ‌ای همراه با آیات قرآن وجود دارد که بی ‌شک برای گردشگران جذاب خواهد بود.

موزه گیاهان دارویی

موزه گیاهان دارویی کندلوس از مهم‌ ترین مکان های دیدنی این روستا است که در سال 1365 با هدف کشت، پرورش، تولید و بسته‌ بندی گیاهان معطر و دارویی تاسیس شد. در این موزه گیاهان دارویی و روغن های گیاهی که در روستا تولید می شود به چشم می خورد. همچنین کاشت ژنتیکی گیاهان نیز مورد دیگری ست که می تواند به آن اشاره نمود. باغ بوتائیک با مساحت 10 هزار متر مربع، مهم‌ترین بخش از این موزه بزرگ است که محصولات آن به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌شود.

موزه مردم ‌شناسی

موزه مردم شناسی موجود در کندلوس اولین موزه ای ست که در جهان در داخل روستا قرار گرفته است. موزه مردم ‌شناسی دارای دوطبقه است و با هدف حفظ فرهنگ و آثار بومی ساخته شده است و در آن می‌ توان اشیای قدیمی، لباس‌های محلی و ابزار آلات کهن را پیدا کرد.

حمام کندلوس

روستای کندلوس دارای یک حمام خزینه‌ ای با قدمتی مربوط به دوره قاجاریه می باشد. این حمام در در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است.

روستای کندلوس

دریاچه خضر نبی

یک  جاذبه ‌طبیعی بسیار خاص و جذاب در نزدیکی روستای کندلوس که حدود 30 کیلومتر با این روستا فاصله دارد قرار دارد که به دریاچه خضر نبی معروف است. طبق گفته های افراد محلی این دریاچه محل عبور حضرت خضر (ع) بوده و به همین دلیل، آن را دریاچه خضر نبی می ‌نامند. دریاچه و جاذبه های طبیعی اطراف آن نیز از زیبای های بسیار چشم نواز می باشد.

صنایع دستی و سوغات کندلوس

خرید سوغاتی و صنایع محلی هر شهر و روستا از قسمت های لذت بخش سفر می باشد. کندلوس هیچ خوراکی مشهوری ندارد ولی در مقابل می توان از گیاهان دارویی، چهارمغز، سیب، هلو، جو و گندم به عنوان سوغاتی تهیه نمود. برای خرید صنایع دستی  با طیف وسیعی از لوازم رو به رو خواهید بود که شامل: چادر شب، شمد، قالی و محصولات چوبی و فلزی در این روستا است.

 همچنین منسوجاتی مانند: جوراب، دستکش و بلوز پشمی، ایزار و جاجیم را به عنوان سوغاتی روستای کندلوس می توان تهیه نمود. سازهای خاص از دیگر سوغاتی ها و صنایع دستی کندلوس می باشد که «نی هفت‌بند» معروف ترین آن ها است. دهل و سرنا که از چوب شمشاد تراشیده می‌شوند معمولا در این روستا ساخته می شوند.

رسوم قدیمی

کندلوس دارای آداب و رسوم قدیمی مردم روستا می باشد که در زمان های مختلفی  در سال انجام می شود. به طور مثال مراسم تحویل سال نو در کندلوس، همواره با آداب و رسومی ویژه همراه است؛ از جمله «مج» به معنی خوش ‌قدم که در آستانه سال جدید برگزار می ‌شود. جشن تیرماه سیزده شو که به دلیل پیروزی کاوه بر ضحاک در تاریخ دوازدهم تیرماه در تقویم تبری (مصادف با دوازدهم آبان در تقویم شمسی) برگزار می‌شود نیز در روستای کندلوس رونق دارد.

بهترین زمان برای بازدید از روستای کندلوس

اما با توجه به موقعیت جغرافیایی، فصل ‌های بهار و تابستان زمان مناسب ‌تری برای سفر به کندلوس هستند. هنگام پاییز یا اوایل زمستان نیز طبیعت رنگارنگ می تواند شما را به این منطقه دعوات نماید. اما احتمال بارش برف و باران در این فصول بیشتر است و هوا نیز سرد تر از همیشه می‌ شود. برای رفتن به کندلوس می تواند در نوشهر ویلا اجاره نمایید  یا در شهر نور و چسمتان تا به راحتی به کندلوس دسترسی داشته باشد.

روستای کندلوس

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای خرید ویلا درشمال به ویژه خرید ویلا نوشهر و یا منطقه ونوش و یا  خرید ویلا چمستان می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع خرید ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و خرید ویلا در چمستان آشنا بشوید و برای خرید ویلا در شمال اقدام نمایید.

اپلیکشن املاک امیران
اپلیکشن املاک امیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.