آشنایی با روستای فیلبند بام شرقی استان مازندران

منطقه فیلبند و نحوه سفر به این روستای ییلاقی

0
اپلیکشن امیران
اپلیکشن امیران

 

روستای فیلبند تنها 240 کیلومتر از تهران فاصله دارد و در انتهای جاده هزار و نزدیک شهر آمل واقع شده است. این روستای بسیار زیبا از توابع دهستان خوشرود شهرستان بابل است. این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا سالانه مسافران زیادی را برای بازدید روزانه این کوه و دشت و زیبا می کشاند. طبیعتی بسیار بی نظیر و زیبا که حتی شاید بتوان گفت در آنجا می توانید ابرها را لمس کنید. برای آشنایی بیشتر با این منطقه و نحوه سفر به آن جا با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را اختیار شما قرار دهیم.

 

روستای فیلبند

علت نامگذاری روستای فیلبند

نام این روستا را اگر بخواهیم به صورت صحیح تلفظ نماییم فِلبَند است. در گویش مازنی فل به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. دلیل نامگذاری روستا به این نام این است که به دلیل ارتفاع زیادی که این منطقه زیبا داراست رفت و آمد به آن دشوار بوده و زمانی که فردی به آنجا می رسید دچار خستگی و بند آمدن نفس میشد و به همین دلیل این نام به مرور زمان بر روی این منطقه قرار داده شد. نام های دیگری که در سال های بعد بر روی این منطقه قرار داده شد بام شرقی مازندران نیز بود که به دلیل ارتفاع زیاد این منطقه بر روی آن قرار داده شده است. فیلبند دارای ارتفاع  2700 تا 2300 متر می باشد.

 

روستای فیلبند اقیانوس ابرها

از جمله جاذبه های روستای فیلبند که گردشگران بسیاری را به آن منطقه می کشاند اقیانوس ابر است. این پدیده در واقع در مکان هایی رخ می دهد که از دریا ارتفاع بسیاری دارند و بسیار بالاتر از سطح دریا می باشند و این اقیانوس ابری توانسته به جاذبه این منطقه تبدیل شود که مانند یک مکان رویایی و شاید حتی بتوان گفتی بهشتی می باشد. این روستای در ارتفاع حدود دو هزار و 700 متری از سطح دریا واقع شده است .

 

آب و هوای روستای فیلبند در فصول سال

این روستا در فصل بهار و پاییز آب و هوای بسیار متنوعی دارد ممکن است یک روز بر فراز ابرها قرار داشته باشید و تماما همه جا پوشیده از مه باشد و روز دیگر یک روز آفتابی باشد که بتوان حتی تا کرانه های دریای کاسپین را تماشا نمود.

 

راه های دسترسی به فیلبند

برای سفر به این منطقه می توانید از این راه ها استفاده نمایید. ابتدا وارد جاده هراز شوید و بعد از طی کردن 140 کیلومتر از یک جاده فرعی مسیر خود را به سمت روستای فیلبند تغییر دهید. این روستا در۸۶ کیلومتری بابل و ۵۶ کیلومتری آمل می باشد.

این جاده چندان دارای کیفیت خوبی نیست و باید از خودرو، خود مطمئن باشید و سپس وارد این جاده شوید. حدود 30 کیلومتر فاصله از جاده هراز تا روستای فیلبند می باشد. اما اگر باز هم احساس کردید که نمی توانید به خوبی مسیر را پیدا نمایید می توانید از افراد محلی سوال بپرسید تا بهترین و درست ترین مسیر را به شما نشان دهند.

 

روستای سنگچال و جنگل چلاو

روستای سنگچال و جنگل چلاو یکی دیگر از مناطق دیدنی و بکر در مسیر جاده هراز می باشد شما اگر می خواهید یک تعطیلات عالی داشته باشید و در حال سفر به منطقه فیلبند از طریق جاده هراز هستید می توانید در میانه راه به روستای سنگچال نیز سفری کوتاه داشته باشید که طبیعتی بسیار زیبا و سرسبز و شگفت انگیز دارد.

همچنین جنگل های چلاو سنگ چال همراه با منظره کلبه های چوبی، دشت های سرسبز و گوسفندانی که به دشت آمده اند بسیار زیبا و چشم نواز می باشد. اما دقت کنید که برای رفتن به این مسیر یک راهنمای وارد به مناطق و جاده های محلی و جنگلی داشته باشید زیرا هیچ تابلوی راهنمایی در طول مسیر برای ای مناطق وجود ندارد.

 

چشمه لار فیلبند

چشمه های آب معدنی که در اطراف این روستا قرار دارند از دیگر مواردی هستند که برای جذب گردشگر عالی ست. چشمه لار که برای درمان بیماری های کلیوی و همچنین مشکلات و دردهای مفاصل و استخوان کاربرد دارد در این منطقه واقع شده است.

 

امامزاده یحیی و امامزاده قاسم در روستای فیلبند

امامزاده قاسم و یحیی در خط مرکزی نزدیک به نواحی قله اَندوار و در ارتفاعات جنوبی روستا واقع شده است. اگر قصد دارید این امامزاده را زیارت نمایید می توانید از قله بالا بروید و خط مرکزی را به سمت جنوب بپیمایید سپس به امامزاده خواهید رسید. حتی در این امامزاده مهمان پذیر نیز واقع شده است که می توانید آنجا بمانید و استراحت نمایید.

 

روستای فیلبند

فیلبند روستایی چهار فصل

فیلبند روستایی چهارفصل است که در یک روز می توانید هر نوع آب و هوایی را تجربه نمایید می توانید هم شاهد بارش باران، تگرگ، وزش باد باشید و هم تابش آفتاب و رنگین کمان. حتی زمانی که متوجه شدید باران به صورت نم نم می بارد سریعا بارانی خود را به تن نمایید زیرا به زودی بارانی شدید در راه خواهد بود.

آب و هوای روستای فیلبند در فصول مختلف

  • فیلبند در بهار :

هوای روستای فیلبند در فصل بهار لطیف و دوست داشتنی خواهد بود که ممکن است گاهی به صورت ناگهانی آب و هوا تغییر پیدا نماید مانند بارش باران و برف، تگرگ و تابش آفتاب، رنگین کمان و وزش باد .

  • فیلبند در تابستان :

روستای فیلبند در تابستان دارای آب و هوای بسیار خوب و معتدلی می باشد حتی شاید بتوان گفت تا حدودی هم هوای سردی دارد.

  • فیلبند در پاییز :

هوا در این منطقه در فصل پاییز سرد است در واقع برای گردشگران بسیار سرد محسوب می شود و از این رو کم کم جمعیت روستا در فصل پاییز کمتر می شود.

  • فیلبند در زمستان :

زمستان در روستای فیلبند بسیار سرد است و افراد خیلی کمی در این منطقه می مانند تا فصل زمستان را سپری نمایند.

 

کی به روستای فیلبند برویم؟

بهترین زمان برای سفر به منطقه فیلبند از اواسط بهار تا ابتدای پاییز می باشد که برای رها شدن از هوای گرم تابستان ایده ای بسیار عالی خواهد بود. اما در اواسط فصل پاییز تا اواخر فصل زمستان رفتن به این منطقه به هیچ وجه عقلانی نیست و در واقع می توان گفت کار بسیار اشتباهی می باشد در عین اینکه دیگر سرسبزی و زیبایی مانند فصل و بهار و تابستان در انتظار شما نخواهد بود.

 

محل اقامت در روستای فیلبند

برای ماندن و اقامت درروستای فیلبند باید در خانه های محلی که به مسافران اجاره داده می شود بمانید زیرا هیچ هتل و مهمانپذیر و مسافرخانه ای در این منطقه وجود ندارد. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که قیمت اجاره این خانه ها بسیار بالا است. همچنین می توانید از در شهر چمستان و یا نوشهر اقامت داشته باشید و ویلا اجاره نمایید و روز بعد برای دیدن این منطقه به فیلبند سفر نمایید.

 

روستای فیلبند

در سفر به روستای فیلبند چه چیزهایی با خودمان ببریم؟

اگر در فصل بهار و تابستان به این منطقه می روید حتما همراه خود یک بارانی داشته باشد زیرا آب و هوا در این منطقه چندان پیش بینی شده نیست و ممکن است به صورت ناگهانی و یکباره باران های شدید این منطقه را در بر بگیرد. کفش های مناسب برای پیاده روی های طولانی به پا داشته باشید تا خسته نشوید. همچنین همراه داشتن پاوربانک را نیز فراموش نکند زیرا دسترسی چندانی به برق برای شارژ گوشی خود نخواهید داشت.

این موضوع را در نظر داشته باشید که در فیلبند معمولا گوشی همراه آنتن دهی خوبی ندارد پس اگر تماس هایی ضروری دارید قبل از وارد شدن به جاده این روستا کارهای خود را انجام دهید.

 

سخن پایانی

توجه داشته باشید  برای این که بتوانید یک ویلا در نوشهر و یا منطقه ونوش و چمستان اجاره نمایید تا بتوانید در مناطق نزدیک به روستای فیلبند باشد می توانید از مشاوره املاک معتبر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. املاک امیران به سادگی در این زمینه به شما کمک خواهد نمود و همراه شما خواهد بود.

شما میتوانید با رجوع به وب سایت املاک امیران با انواع ویلاهای جنگلی در مناطق نوشهر و چمستان آشنا بشوید.

اپلیکشن امیران
اپلیکشن امیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.